Navigeringen är en helig ko när man talar om webbplatser. Men webbgurun Jonas Söderström menar att det är dags att fokusera på annat. Under ett frukostseminarium i Stockholm listade han tio saker som är viktigare än navigationen.
Jonas Söderström är informationsarkitekt på InUse och han har arbetat med webben sedan början av 1990-talet. Faktum är att Jonas höll i den första kursen om att ”göra hemsidor” som jag själv gick på. Med en bakgrund som journalist, så har han alltid haft kommunikation och användarnytta i fokus.
Det verkar som att Jonas Söderström gillar att gå lite mot strömmen. Hans senaste ”provokation” är att vi inte ska bry oss så mycket om navigation. Jag håller med. När Aftonbladet är landets mest besökta webbplats – med 4,7 miljoner unika besök i veckan – så är det kanske så att navigationen inte är a och o för en framgångsrik webb.
På ett välbesökt frukostseminarium idag berättade Jonas Söderström om sin lista på tio saker som är viktigare för en webbplats än navigeringen. Jag tar mig friheten att återge dem ur minnet, med förbehåll för att jag missförstått något.
10. Korta vägarna
Dina besökare rör sig inte upp och ned i trädstrukturen som några Pac-Mangubbar, de läser av din webbplats på ett ganska oförutsägbart sätt. Vad du kan göra är att skapa bryggor till relaterat innehåll. Ett exempel är blogginläggens ”föregående inlägg” och ”nästa inlägg”, ett annat är tidningssajternas upprepning av löpsedeln i slutet av artiklar (något som enligt Jonas Söderström är en svensk företeelse, som vi är ganska ensamma om).
9. Taggar
Bind samman sidor som handlar om samma saker med hjälp av taggar. Din information om ”virus” kanske är relevant för besökaren som söker efter ”feber”. Sätt gärna samman taggar i moln (jämför tag clusters på Flickr.com).
8. Tajming
Ägna mindre tid åt var du placerar din information, var istället beredd på när du ska lyfta fram den. När sista ansökningsdag närmar sig, det är då du måste möta besökarna redan i dörren.
Jämför hur Apple arbetar med tajming.
7. Länkar i texten
Användartester visar entydigt en sak: Länkar i brödtext fungerar. Länkar vid sidan om sitt sammanhang fungerar sämre. Och nej, det blir inte rörigt för läsarna. Jämför Wikipedia.
6. Sociala medier
Gör det lätt att dela din information. Ge verktyg för att tipsa kompisar genom t.ex. Facebook.
Fakta: I vissa fall är Facebook en större trafikkälla än Google.
5. Väck intresse
Kan också sammanfattas i uppmaningen skriv bättre rubriker. Det är tråkiga webbplatser som får omdömet ”ologiskt”, ”jag hittar inget”.
Den bästa navigeringen är användarens eget intresse.
4. Landningssidor
Förstasidor är bra, men även en samlingssida kring ett ämne kan vara en startsida. Om du arbetar effektivt med taggar, så kan också landningssidan genereras av taggar. Tänk att du samlar allt som har med avfallshantering att göra på kommunen.se/avfall.
Använd enkla webbadresser. Om du ofta samlar innehåll efter ämne, som kring avfall, så kommer dina besökare också att kunna gissa sig fram till kommunen.se/skola.
3. Outsourca navigeringen
Socialstyrelsen har information för radiologer på sin webbplats. Men radiologerna föredrar att gå till radiologernas egen webbplats. Varför inte låta radiologerna länka till det innehåll på Socialstyrelsens webbplats som de tycker är mest relevant? Varför inte nyttja detta också på Socialstyrelsens webbplats; en rätt tajmad visning av ”radiologernas rekommenderade sidor på vår webbplats”?
2. Bättre internt sök
Lägg energin på träffsidorna.
- Folk söker på väldigt breda begrepp, lotsa dem. Exempel: Du sökte efter ”fond”. Vill du byta fond? Vill du se hur det går för en fond?
- Skräddarsy träffsidor, t.ex. för ofta förekommande sökord
- Söker dina besökare efter sånt du inte sysslar med? Lotsa dem rätt. Många söker ”motion” hos regeringen, men det är i riksdagen man skriver motioner. Hänvisa!
1. Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering handlar inte om att lura sökmotorer, det handlar om att hjälpa dem att hitta information. Det är ganska enkelt att förbättra sökresultaten. Var noggrann med bland annat:
- Det som står mellan <title> och </title> i html-koden. Varumärke, nyckelord.
- Rubriker, framförallt <h1>
- Webbadressen, t.ex. varumarke.se eller nyckelord.se
- Viktigt innehåll högt upp på sidan
- Nyckelord och fraser återkommande i brödtexten