Många webbplatser är dåliga och outvecklade. Det blir bättre, men frågan är om webbplatserna alls har någon framtid. Kommer utvecklingen försent?

I Computer Sweden den 24 november 2009 skriver Joakim de Leeuw, internetchef på Avanza Bank, att Sidbläddrarens dagar är räknade. Han menar att det är dags att ”skapa tjänster för internet, inte för en webbläsare”. Det sätt som vi är vana att arbeta med webben på kommer att dö ut, eftersom potentialen är så oerhört mycket större än vad enskilda webbplatser kan erbjuda.

…vår uppfattning om internet eller våra upplevelser av internet är som skuggorna på väggen i Platons grotta.

Samtidigt som man på Avanza tänker dessa tankar går många svenska storföretag omkring med pärmar i sina korridorer och har inte ens kommit in i matchen. Flera av våra industripionjärer står idag så långt ifrån innovation att man baxnar. Och när den svenska webben så småningom mognat tillräckligt för att vi ska kunna prata om en större mängd webbplatser som fungerar… då är idén med webbplatser kanske redan passerad.

Joakim de Leeuw skriver om upplevelsen, att vi ”kan kröka rummet” i datorerna. Jag håller med, men tror också att den urtrista, vardagliga funktionen eller nyttan eller förströelsen kommer att fortsätta att spela en stor roll på nätet.

Det som är revolutionen är förflyttningen (som jag berört i inlägget Titta på Twitter och se hur fokus flyttas).

Säg att vi, inspirerade av pratet om Platon, ser livet på internet som att bo och verka i det antika Aten. På en gata i utkanten driver vi en liten affär. Under årens lopp har kunderna lärt sig att komma till oss och handla. Vi hankar oss fram, kunderna är nöjda och vi funderar på att snygga till skyltningen till våren.

I den centrala delen av staden byggs ett öppet torg. Människor kommer dit för att umgås, sälja sina saker och handla av andra. Fler och fler dras dit, eftersom det verkar vara populärt och trevligt. Människorna kommer inte längre till oss eftersom allting som de behöver finns där de andra människorna är.

Det kommer, tror jag, fortsätta att vara bra och viktigt att ha en egen webbplats. Den ska man vårda, utveckla och göra så bra som man kan. Men den kommer inte att vara din viktigaste digitala kanal. Och utan kopplingar till ett större sammanhang, en värld utanför sig själv, är den dödsdömd.

Vad är då framtidens internet? Många menar att det är sociala media. Tyvärr fastnar den här diskussionen ofta i hur de verktyg och tjänster som råkar finnas just nu fungerar.

Signaturen Korven skriver i en kommentar i Dagens Media bland annat:

Det är så sjukt hur det blir när en liten ankdamm av it-eliten tror att bara för att de kör hårt på det på sina kontor i centrala Stockholm så gör svenska folket det också…

Så brukar det låta från dem som avfärdar sociala medier som någonting löjligt. Jag tror inte heller att framtidens internet stavas Facebook eller Twitter. Tjänsterna och verktygen är inte det centrala, men är det någon som på fullt allvar tror att sociala medier inte är en del av hur vi kommer att verka på internet framöver?

2 thoughts on “Är det dags att fasa ut webbplatsen?

  1. Ja, intressant artikel får jag säga! Gillar ditt kritiska tänkande men jag vill nog inte hålla med dig. Folk idag är så jävla mycket för de här med sociala medier och visst det har säkert sin tjusning, men jag lovorda inte det å många gånger så är de ju bara ren skit. Facebook är bra, socialt och helt ok. Men twitter fy fan vilken skit. Helt värdelöst och riktigt tråkigt. Vem i helvete gillar att titta på massa små textsnuttar som dessutom då också verka ha nofollowlänkar. Jag har faktiskt själv en twitter men jag ser den som rent jävla värdelös.

    Men det hade varit intressant om någon kunde peka på exakt VAD som är så fantastisk med alla dessa ”Sociala medier” nu helt plötsligt kretsar allt kring detta och de mest komiska är att det finns folk som enbart lever på skiten… Nä världen är på väg åt ett helt galet håll.. Men du har en intressant blogg och den ska jag följa!

  2. Jag tror att den egna webbplatsens betydelse kommer att svalna.
    Folk har inte tid att besöka olika hemsidor, de vill ha en plats att göra allting på. Om det är Facebook eller Twitter eller vad det nu är i framtiden vet man inte. Jag tror tricket är att våga testa nya grejjer hela tiden. Att inte vara rädd för att byta marknadsföringsspår flera gånger i takt med att trenderna växlar. Att vara där folket är, inte göra som det bestämts i någon plan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

10 + 18 =

Uppåt