Berätta för andra vad de kan förvänta sig av ett möte eller ett projekt. Fråga andra vad du kan förvänta dig. Så blir möten och projekt bättre.
I det moderna arbetslivet sitter man ofta i möten. Inte sällan är det lite osäkert varför man är där, vad ens roll är och vad mötet ska leda till. Jag börjar tro att den främsta bristen är att deltagarna på ett möte har olika förväntningar. Lösa konturer ger splittrade förväntningar.
Säg att du är webbutvecklare och har blivit ombedd att göra en skiss på en ny funktion. I ditt huvud är en skiss ett diskussionsunderlag; kommer du och uppdragsgivaren överens om funktionen, så kan du sätta igång med produktionen. Uppdragsgivaren däremot vill se en färdig funktion, något man kan se och ta på… och tycker att du gjort ett slarvigt jobb.
Eller något helt annat.
Förväntningar ser olika ut i olika personers huvud. Wittgenstein har skrivit om det här, och jag önskar att jag förstod mig på honom. Men i all enkelhet: Man kanske ska säga något om förväntningar i samband med att man bokar ett möte? ”På nästa möte så tar jag med mig en skiss. Det är ingen färdig design, men vi kan diskutera hur det skulle kunna fungera”.
Möjligtvis kan man ta temat förväntningar ännu längre. I interaktionsdesign kan det vara bra att beskriva för besökaren vad som kan förväntas när man klickar på något. En kursinbjudan kanske ska ha ”vad du kan förvänta dig av dagen” som en rubrik? När jag har avslutat en ansökan kanske jag ska mötas av en information om hur länge jag kan förväntas behöva vänta på besked? Och så vidare.
Ett vanligt scenario är att man är stressad till ett möte, har en gatuadress men inte förstår hur man ska komma till just den plats dit man ska. Det är enkelt att hjälpa människor på traven: Där du skriver din adress, så lägg till något i stil med ”När du kommer till stora porten, så tar du första ingången till höger och sen uppför trappan med det lila räcket. Vi sitter en trappa upp.”
Jag är säker på att det skulle minska antalet tänkta ”vilka idioter” dramatiskt.