Spelutvecklaren Andie Nordgren menar att det är dags att lämna föreställningen att vi som utvecklar för användare är förmer än användaren. Andie rodnar, och det gör även jag.
Jag är på konferensen The Conference, en årlig tillställning i Malmö som har rykte om sig att vara lite mer i framkant än andra konferenser på samma, digitala ämnen. Jag är benägen att säga att ryktet stämmer.
En hel del smarta saker har sagts här under den första dagen, men jag skulle vilja nämna en specifik person och ett specifikt ämne: Andie Nordgren talade om att släppa fokuseringen på ditt varumärke och inte vara självcentrerad när du gör den där ”saken” som du jobbar med.
Andie arbetar med spelutveckling på det isländska bolaget CCP (som står bakom EVE och andra onlinespel), och har upptäckt att allt det här pratet om användarupplevelsen, användarcentrerad, användartester och personas egentligen inte står särskilt högt på dagordningen på de företag som utvecklar programvara, spel och andra digitala ”saker”.
Det handlar främst om att ändra attityd. Naturligtvis utvecklar du saker för användaren. Men gör du det med tanke på användaren främst? Är ditt varumärke viktigare än användaren? Är ditt ego viktigare än den person som använder det du skapat? Ärligt.
Andie Nordgren föreslår att vi skippar pratet om ”hur ska våra användare uppfatta vårt varumärke” och börja utveckla vår ”sak” (vare sig det är en produkt, ett spel, ett företag eller en organisation) främst för användaren. Eller deltagaren, som Andie Nordgren föredrar att kalla dem som använder det vi producerar.
I spelutveckling måste du ha hundratals deltagare som testar din prototyp, eftersom det är vad spel går ut på; många deltagare som interagerar med varandra.
De här testerna gjorde att Andie Nordgren började tänka på vem som egentligen äger produkten. Och i grunden om hur Andie betraktade användare och användartester. Det är lätt för en erfaren utvecklare eller konceptutvecklare att förlita sig på just sin erfarenhet och förståelse för användarnas beteende i allmänhet. Men att veta en hel del om vissa användare betyder inte att du vet mycket om alla eller andra användare.
Det är viktigt att inse. Och även om våra uppdragsgivare sällan har reflekterat över användare alls, så är det här något som vi måste förhålla sig till.
Andie Nordgrens förslag är enkelt: Sluta tänka på hur ditt varumärke kan bli coolt. Börja tänka på hur dina deltagare kan bli coola – när de använder din ”sak” – för sig själva, för sina vänner, för omvärlden.
Det är värde.