En webbredaktörs arbete handlar om mycket mer än att skriva. Nu kommer äntligen en bok som hjälper webbredaktören att använda webbens hela palett.
Webbredaktör är ett nytt yrke. Ofta kommer dock han eller hon från andra, närstående discipliner. Informatörer och journalister är väl det vanligaste, men också administratörer har skolats om till att arbeta med webben. Helt enkelt därför att det företag och organisationer tidigare publicerade i tryckt form idag ”läggs ut på webben”.
I övergången har det skrivna ordet stått i fokus. Dels därför att webbredaktörer är skrivande personer, dels därför att det är (eller sägs vara) skillnad på att skriva för tryck och för webb. Och det är i just denna skillnad ”omskolningen” bestått.
Det har länge funnits en rad böcker om att skriva för webben. Nu kommer det äntligen en bok om att använda webben, en bok som handlar om att kommunicera med en webbplats eller ett intranät som verktyg.
I Webbredaktörens handbok – Skapa värdefullt innehåll för webb och intranät (No Digit Media) förmedlar Fredrik Wackå handfasta råd för att arbeta strategiskt med sökmotorer, sociala medier och uppföljning. Och, för den delen, också om hur man skriver för webben.
Fredrik Wackå har själv en bakgrund som journalist, och senare webbredaktör, men är idag utbildare och rådgivare inom webbpublicering. Han är också en flitig debattör i ämnet, med en klar syn på att besökarens behov står över avsändarens önskemål om att ”spegla verksamheten”.
Webbredaktörens handbok är på 156 luftiga sidor, ändå tycker jag att Fredrik Wackå lyckas med att gå igenom det mesta som man behöver veta för att göra ett bra jobb i de många roller som en webbredaktör sätts att sköta. Och han gör det på ett direkt sätt, han levererar inga råd med silkesvantar. Han visar vad som fungerar och uppmuntrar webbredaktören att stå på sig när ovidkommande önskemål framkallar konflikter om vad som ska publiceras på webbplatsen.
Boken är mycket av en grundbok i ämnet, och vänder sig främst till den som är ny i sin roll som just webbredaktör. Ändå finns här mycket som även den avancerade webbpublicisten har nytta av, inte minst genom att ge struktur på webbredaktörens arbete. Själv har jag arbetat med webb sedan mitten av 1990-talet, och har ärligt talat en ganska stöddig syn på min kunskap i ämnet. Ändå ger Webbredaktörens handbok en rad aha-upplevelsen. Och några – för mig – riktigt pinsamma, dessutom. 😉
Jag tycker att innehållsförteckningen ger en tydlig bild av vad det här är för bok:
- Strategi för redaktörer
- Skriva för webben
- Prata med din läsare – direkt och personligt
- Nättextens alla avgörande delar
- Skriv för att lyckas i sökmotorer
- Skapa överskådliga sidor
- Länkar är webbens syre
- Redaktörskap för sociala läsare
- Juridik för redaktörer
- Utvärdera innehåll på webb och intranät
”Bli en redaktör som gör rätt saker och värdesätts för det”, står det på bokens baksida, och viljan att höja webbredaktörens status är tydlig. Och jag tycker att Fredrik Wackå lyckas väl med den uppgiften.
Webbredaktörens handbok är lika självklar på informationsavdelningen som någonsin Christer Hellmarks Typografisk handbok var när man ”skrev för tryck”.
Du kan beställa boken från Adlibris och Bokus.
Kul att du uppskattade boken!