När man i folkmun talar om användarvänlighet, så ligger branschuttrycket User Experience nära. Det handlar om att göra digitala kanaler så bra att människor använder dem utan att tänka på det. Om det handlar konferensen From Business to Buttons.

Det är i allmänhet svårt att sammanfatta en konferens. I fallet From Business to Buttons 2015 är det nära nog omöjligt. Det var länge sedan jag var på en branschträff som var så ren från svackor och trams. Här bjöds det idel ädel praktiker av högsta rang, alla med fokus på det som lite svepande kallas UX, User Experience eller användarupplevelse.

Jag gör ändå en liten resumé av mina intryck från dagen.

Leverera innehåll på ett sätt som mottagaren kan hantera

Karen McGrane är författare till boken Content Strategy for Mobile och talade här under den spännande rubriken Content in a Zombie Apocalypse. Vad är nästa stora grej inom digitala kanaler? Karen vill inte spå något, men tog sin utgångspunkt i en kund som tillverkar muttrar och skruvar åt tillverkningsindustrin. Företaget marknadsför sina produkter i en väldigt tjock, tryckt katalog.

– När slutar man trycka en tjock katalog med muttrar och skruvar? Svårt att säga, kanske om fem år eller om femton. Men vi är nog alla överens om att det kommer en dag när företaget måste anpassa sitt innehåll till ett format som kunderna kan hantera i den situation där behovet uppstår. Och i det här fallet är det på verkstadsgolvet, där det kanske inte är naturligt att ens gå iväg till en stationär dator.

Anpassa din tjänst till användarens situation

Mobilutvecklaren Avi Itzkovitch hade mycket intressant att säga om de möjligheter som funktionerna i en smartphone ger oss. För det är ju inte bara den tänkta funktionen som går att utnyttja, det går ju att tänka ut nya sätt att använda funktioner och – inte minst – nya sätt att kombinera funktioner.

Avi menar att möjligheterna i mobilen ger oss möjligheter att anpassa användarens upplevelse utifrån omständigheterna. Han tar en app för cykeluthyrning som exempel. Har användaren en app och ett konto bör det räcka med mobilen för att låsa upp cykeln. När jag stannar för att njuta av utsikten är situationen en annan, och appens funktioner kan ha anpassats därefter. Vill jag veta något om den flod jag tittar på? Tips på närmaste kafé?

Börjar man se användarens övriga appar, e-postprogram och sociala tjänster som delar att bygga starka upplevelser av blir det riktigt spännande. Men det är också här som en diskussion om integritet och etik blir självklar.

Nytta + nöje = lycka

För den som jobbar med webbutveckling i någon form var det mycket givande att höra Pamela Pavliscak tala under rubriken The Science of Happy Design. Hon visade några till synes glasklara exempel på webbplatser ställda mot varandra, den ena lite krånglig och den andra avskalad, to-the-point. Vilken som funkade bäst? Inte den man tror.

– Be människor rita ur minnet hur deras favorit-sajter ser ut. De kommer inte ihåg.

Vad ska man tänka på när man skapar till exempel en webbplats? Pamela Pavliscak tar upp fem punkter som är förutsättningar för lycka (eller nöjdhet, hon använder ordet happiness).

  1. Den ska vara enkel att använda, dvs stå på egna ben. Man ska kunna åstadkomma det man vill få ut utan att ställa frågor. Man behöver känna att man har någon sorts kontroll över situationen.
  2. Du behöver inge förtroende. Användaren måste känna att det finns riktiga människor bakom webbplatsen. Respektera besökaren, kladda inte in på områden som inte är på användarens villkor.
  3. Ge användaren möjlighet att testa, att leka utan att riskera något. Jämför med alla webbplatser där man behöver skapa ett konto för att ens se priser, eller lägga varor i kundvagnen för att se vad frakten kostar. Även en funktion för att räkna ut bolåneräntor kan vara lekfull.
  4. Samhörighet. Besökaren vill känna att de som står bakom webbplatsen är lite samma andas barn. Inte minst vill man känna att människor jag bryr mig om också är här. Vi delar något.
  5. Sammanhang. Digitalt och ”verklighet” behöver sitta ihop. Användaren rör sig mellan nät och fysisk miljö, det måste du också göra.

Mät det enda riktigt intressanta; lycka. Och lycka behöver inte vara mer abstrakt än summan av nytta och nöje.

Design är ett jobb, våga säga ifrån

Mike Monteiro från Mule Design Studio och författare till böckerna You’re my favorite client och Design is a job pratade under rubriken 13 Ways Designers Screw Up Client Presentations, men med hänsyn till tiden så hade han reducerat listan till bara sju misstag (som Mike också var mycket noga med att poängtera att han själv gjort, och i vissa fall ännu gör).

Bra tips för oss som jobbar i branschen, och många roliga citat blev det. Bland annat det här:

– Dina kunder känner sig inte ensamma. De anlitar inte dig för att du ska bli deras kompis. De anlitar dig för att du har en förmåga som de saknar.

Och det kan låta självklart, men bra att påminna sig om detta:

– Clients are not asking for carousels, they’re asking for success. They are just mapping success to that shit, it’s your job to tear that apart and bring clients success.

(Citerat ur minnet; behåller engelskan för att vara i närheten.)

I medborgarens tjänst, på medborgarens villkor

Brittisk offentlig sektor har de senaste åren legat i framkant när det gäller användarcentrerad digital utveckling. Djupt involverad i det arbetet är Leisa Reichelt, som är Head of User Research. Hon vurmar för att göra saker, hellre än att prata om dem. Sätt igång!

Här är några tips på vad du kan göra redan i morgon:

  1. Visa, berätta inte. Gör små prototyper, ta med prototypen och lite mätdata till nästa möte.
  2. Be andra att göra saker, och var väldigt konkret i det du ber om.
  3. Gör saker som är svåra att säga nej till (läs: bra och begripliga funktioner). Förenkla. Var konkret.
  4. Testa med användare i varje sprint.
  5. Bli bättre på att kommunicera. Inget gränssnitt kan rädda en dålig idé.

Leisa avslutade med att ge detta tips för dig som designar för det allmänna: utforma digitala tjänster så bra att människor föredrar att använda dem.

Funktioner som inte används kan visa andra problem

Ett intressant exempel presenterade Cindy Alvarez från Yammer. Under en fas av tjänstens utveckling började man titta på sökfunktionen. Väldigt få besökare använde sökfunktionen, och eftersom Yammers tanke är att om besökare använder mycket av tjänstens funktioner, så använder de hela tjänsten ofta och regelbundet.

Man ändrade sökrutan så att den blev mer iögonfallande och testade. Ingen sökte. Men ytterligare tester visade att det inte var något fel på vare sig funktionen eller att besökarna inte ville söka. Däremot var människor obekväma med att öppet visa för kollegor vad man sökte efter, det kunde uppfattas som en prestigeförlust att söka efter något som man trodde att andra såg som självklarheter.

Den insikten ändrade inriktning på hela produkten.

Rita dina idéer på papper och testa dem på stressade

Greg Nudelman driver DesignCaffeine och är författare till flera böcker om design och arbetsprocesser för formgivare. Han slår både ett och två slag för att göra enkla prototyper på papper, testa och diskutera dem på ett mycket tidigt stadium. På så sätt hittar man snabbt brister och får tidigt möjlighet att ändra och skruva på det man först tyckte var en fantastisk idé.

– Gör prototyper först, och gör dem enkla. Tänk på att regalskeppet Vasa var en prototyp, och att man senare tillverkade ett skepp som var bara lite bredare och hade bara något mindre kanoner – ett skepp som seglade med stor framgång i trettio år.

Greg testar gärna sina prototyper på människor som står i kö för att köpa kaffe på morgnarna. Där hittar han personer som är sura, stressade och mest tänker på att få i sig sitt morgonkaffe. De ger väldigt direkta svar. Och då ska man också ställa de avgörande frågorna, som ”skulle du köpa den här appen?” och ”vad skulle du i så fall betala?”.

Visst fanns det fler talare på From Business to Buttons

På konferensen talade också Iran Narges från Adaptive Path, Kim Goodwin, Ethan Marcotte (som var en personlig favorit) samt Apples medgrundare Steve Wozniak. Men det får någon annan redogöra för.

Länkar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

19 − tolv =

Uppåt