Med kaxig attityd kunde modernisterna påstå att de var före sin tid. Vissa, som Greta Magnusson Grossman, kanske också lyckades vara det. Men skulle man kunna hävda något sådant i vår tid?
Tack och lov för (lite oväntade) helgdagar mitt i veckan. Ibland kommer de olägligt, men ibland är det enda chansen att varva ned och bara vara ledig. Som idag, då jag fick med mig tre fjärdedelar av familjen för att bese Arkitekturmuseets utställning om den svensk-amerikanska industridesignern och arkitekten Greta Magnusson Grossman (1906-1999).
I kölvattnet av att Estrid Ericson grundade Svenskt Tenn 1924 kom det fram en rad – om än inte ett oändligt antal – kvinnor som slog sig fram som formgivare. En av dessa var Greta Magnusson, som efter studier på både Konstfack och Kungliga Tekniska Högskolan startade egen butik i Stockholm, med egen tillverkning av möbler och inredningsuppdrag åt ”kändiseliten”.
Hennes succé var i det närmaste omedelbar och framgången fortsatte genom hela karriären.
The easiest way to show what you can do is to do it on your own, sade Greta Magnusson Grossman själv.
Hon träffade den brittiske musikern Billy Grossman, de gifte sig och flyttade till USA. Där började Greta att formge möbler åt de modernaste firmorna, och växlade också in på en uppmärksammad bana som arkitekt.
Hos möbeltillverkaren Glenn of California var Greta något av hovformgivare. 1952 var hon delaktig i företagets 62-serie, ett namn som företagets grundare Bob Baron hittat på för att ”den var tio år före sin tid”.
När jag var omkring 16-17 år gammal, så dyrkade jag garagerockbandet The Nomads. Jag har alltid tyckt att deras rykande version av I’m Five Years Ahead Of My Time varit väldigt kaxig. Killarna från Solna hade vid tillfället passerat tonåren med bara en hårsmån, blickade envist bakåt till 60-talets musik – men var ändå klart före sin tid. Det handlar väl om engagemang och personlighet. Passion, som det brukar heta.
Men att påstå att något man gör är tio år före sin tid – och inte ens vara ett stökigt och oansvarigt rockband – tyder på självförtroende. Och en attityd som rymmer en stor portion charm.
Greta var mitt i modernismen, och hon blickade framåt. Med lekfullt humör och skarpsinne gjorde hon möbler som kanske kan sägas ha varit tio år före sin tid.
Jag tänker på min bransch, webbvärlden, som funnits till i bara tjugo år. Där det hänt mer än någon egentligen kan greppa, inte minst om man betraktar hur människors beteenden har förändrats under den tid som gått.
Vem vågar idag hävda att man är tio år före sin tid?
Greta Magnusson Grossman lade, av okänd anledning, karriären på hyllan redan under första hälften av 1960-talet. Om hennes fascinerande verk kan man läsa i boken Greta Magnusson Grossman – A Car and Some Shorts (Arkitekturmuseet, 2010).