Ett bra sätt att nå människor på LinkedIn är att använda ett inlägg som en annons. Du betalar helt enkelt för att din uppdatering ska synas lite bättre och för lite fler. Men hur gör man för att sponsra en uppdatering på LinkedIn?

Precis som på Facebook så kan du göra statusuppdateringar – eller inlägg – på LinkedIn. Det vanligaste är väl att man vill tipsa andra om något som man tycker är spännande, lärorikt eller roligt. Inte minst vill man pusha för något man själv har gjort eller kan erbjuda. Man skriver några rader och länkar till exempelvis ett blogginlägg på sin webbplats.

Risken är stor att just ditt inlägg drunknar i floden av andras statusuppdateringar. Då kan det vara intressant att göra sin uppdatering till en annons. Eller – som det heter på marknadsförarspråk – att sponsra en uppdatering. Vilket på LinkedIn i vissa sammanhang också kallas marknadsfört innehåll.

I det här exemplet utgår vi från att du har skrivit en uppdatering på LinkedIn och att du i den har länkat till en webbsida. Den som läser din uppdatering, och blir nyfiken på att läsa mer eller köpa något du tipsar om, ska lockas att klicka på länken till den sida du länkar till. Det är själva syftet med att annonsera på det här sättet. Och också det du betalar för. Du behöver bara betala när någon klickar på länken, inte om någon gillar, delar eller kommenterar din uppdatering.

I det här exemplet utgår jag också från att du redan har en företagssida på LinkedIn, som du kan koppla din annons till. (Mer om hur du hanterar företagssidor på LinkedIn har jag skrivit om i artikeln Företagssida på LinkedIn – så kommer du igång.)

Så här gör du för att sponsra en uppdatering på LinkedIn (i skrivande stund i alla fall):

Steg 1 för att sponsra en uppdatering på LinkedIn

Se till att du är inloggad på LinkedIn. Gå sedan till sidan www.linkedin.com/ads.

Sponsra en uppdatering på LinkedIn - förstasidan för annonsering på LinkedIn

Klicka på knappen Hantera annonser.

Nu kommer du till en översikt över dina annonser på LinkedIn. Har du inte annonserat förut eller – som i mitt fall nedan – om det var länge sedan du gjorde det, så bör den här sidan vara ganska tom. Överst till höger finns en gul knapp, som man antingen kan klicka direkt på eller fälla ut för att se ytterligare alternativ. För tydlighetens skull så klickar vi på Skapa kampanj.

Sponsra en uppdatering på LinkedIn - översikt över dina annonser på LinkedIn

På nästa sida kan du välja om du vill skapa en regelrätt annons eller att lägga en slant på att nå ut med din uppdatering (det som den här artikeln handlar om). Välj Sponsrat innehåll – jag vill nå medlemmar i deras flöde på LinkedIn.

(I vissa fall förekommer också alternativet Sponsrat InMail – jag vill skicka riktade meddelanden direkt till de personer som har störst betydelse för mitt företag, men det hoppar jag över i den här guiden.)

Sponsra en uppdatering på LinkedIn - välj om du vill skapa en annons eller sponsra en uppdatering

På den sida som följer får du välja vilken företagssida på LinkedIn som du vill associera din sponsring med. Markera ”ja” på Har ni redan en Showcase- eller företagssida på LinkedIn? Leta upp din egen företagssida i sökfältet som visas och välj den. Företagskonto skapas automatiskt baserat på den företagssida du valt. Detta fält kan du också ändra till något annat om du vill. Under Valuta anger jag svenska kronor för enkelhetens skull, men det är helt upp till dig förstås.

Sponsra en uppdatering på LinkedIn - ställ in företagssida och andra kontouppgifter

Gå vidare till nästa sida. Här ger du din kampanj ett namn (det kan vara bra att ha ett system för att kunna skilja dem åt) och väljer språk för ditt inlägg och din målgrupp. Eftersom min uppdatering är på svenska och de jag vill nå finns i Sverige, så väljer jag förstås ’Svenska’.

Om du klickar i rutan Jag vill även få fler följare till min företags- eller Showcase-sida så kommer det att finnas en knapp bredvid uppdateringen, så att de som ser ”annonsen” kan börja följa din företagssida på LinkedIn redan genom statusuppdateringen. Notera att dessa klick ingår i din kampanj, så du får betala även för dessa. Mitt mål med att sponsra inlägget är att nå fler människor som kan vara intresserade av Portabla Medias tjänster. Då spelar det egentligen ingen roll om de gillar vår sida eller klickar på länken till artikeln. Jag markerar rutan, men om du har som mål att sälja en produkt som inlägget länkar till så kanske det i det fallet är ointressant att få följare till företagssidan. Det är nog olika från fall till fall.

Sponsra en uppdatering på LinkedIn - ge din kampanj ett namn

Steg 2 är att välja vilket inlägg du vill sponsra

Nu kommer du till en sida där du får välja vilken uppdatering som du vill satsa dina pengar på. Om du precis har publicerat din uppdatering på LinkedIn så kan det vara så att inlägget inte syns än. Vänta då en stund; förr eller senare ska det synas i den här listan.

Du kan också göra ett nytt inlägg från den här vyn. Klicka i så fall på Skapa nytt sponsrat innehåll.

I mitt exempel har jag nyss publicerat ett inlägg som puffar för det blogginlägg som uppmärksammar att Portabla Media är sponsor för Hayley Lauder. Syftet med kampanjen är att nå människor som kan vara intresserade av företaget och få fler att läsa bloggen på den här webbplatsen. Om du vill se hur själva puffen på LinkedIn ser ut så finns den här: Uppdateringen på LinkedIn.

Sponsra en uppdatering på LinkedIn - välj den uppdatering som du vill sponsra

Du väljer inlägg genom att klicka i kryssrutan bredvid den uppdatering du vill sponsra.

Steg 3 är att välja vilken målgrupp du vill nå med din annons

Nu är det dags att välja vilka du vill vända dig till med din sponsrade uppdatering. Du måste välja en geografisk plats, t.ex. Sverige eller Stockholm, men i övrigt har du friheten att avstå från att avgränsa din målgrupp. (Vilket kan vara dumt, men det är inte ämnet för denna guide.)

Sponsra en uppdatering på LinkedIn - välj målgrupp för din kampanj på LinkedIn

Gör dina val och klicka på Nästa.

Steg 4 är att sätta en budget för din kampanj på LinkedIn

Nu behöver du sätta en budget för din sponsrade uppdatering. Och en tidsperiod för hur länge annonseringen ska vara. (Du kan låta annonsen rulla tills vidare, men tänk på att en statusuppdatering är färskvara.)

Sponsra en uppdatering på LinkedIn - sätt en budget för din kampanj på LinkedIn

Värt att notera är att det bara är budtyp (om LinkedIn ska ta betalt varje gång någon klickar på ditt innehåll eller varje gång det visas för någon), dagsbudget, bud och startdatum som visas automatiskt på den här sidan. Du behöver klicka för att få fram slutdatum och total budget.

Särskilt slutdatum är värt att fundera på. Dels så att din kampanj inte bara rullar på i all evighet (om det inte är din avsikt, och vad din plånbok medger). Dels är det bra att det sponsrade inlägget är aktuellt. Det kanske är praktiskt att köra en kampanj i en månad, men om själva innehållet känns piggt bara i ett par-tre dagar så är sponsrade statusuppdateringar inte det bästa formatet.

Sista steget – välj hur ditt sponsrade inlägg ska betalas

Den sida som kommer härnäst är en bekräftelse på inställningarna för din sponsrade uppdatering samt hur du vill betala för kampanjen. Med andra ord så får du fylla i dina kontokortsuppgifter. Det är inga konstigheter, utan fungerar som överallt annars.

Lycka till med att sponsra en uppdatering på LinkedIn!

 

Den här artikeln publicerades ursprungligen den 5 maj 2014. Eftersom några detaljer har förändrats, så har jag uppdaterat innehållet till att gälla hur det ser ut våren 2017.

Foto: Daphne LinkedIn av Michael Korcuska (CC BY-SA 2.0)

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

4 thoughts on “Hur gör man för att sponsra en uppdatering på LinkedIn? Här är guiden som visar hur det går till.

  1. Tack för bra artikel!
    En fråga jag har är hur man gör när man vill sponsra ett inlägg som en kollega gjort via sin LinkedIn-profil? Går det, eller måste de själva då ha tillgång till företagssidan och skapa sponsringen?

  2. Tack för din kommentar, Tobias! Bra fråga. Än så länge har vi svenskar varit blygsamma i vår aktivitet på LinkedIn, men det börjar ändra på sig – och tendensen är stark. Jag är inte fanatisk när jag förespråkar LinkedIn, men jag tycker att det finns flera anledningar att publicera statusuppdateringar och att prova att sponsra utvalda uppdateringar. Exempel:

    • Jag puffar för mina blogginlägg i sociala medier. Responsen är olika i de olika kanalerna. Twitter – som var ett starkt forum för mig för några år sedan – har tappat i betydelse (jag gissar på en kombination av min blygsamma aktivitet och att bruset på Twitter är så pass stort idag). Facebook driver oväntat bra med trafik, men här handlar det om vänner och bekanta som antingen är nyfikna på vad jag gör eller helt enkelt är lite snälla och visar sitt intresse (tack för det!). LinkedIn driver färre besök och ”gilla”, men har å andra sidan väldigt bra träffsäkerhet. Här kan det röra sig om personer som jag jobbat med i projekt eller känner yrkesmässigt och som har exakt rätt profil som målgrupp för min verksamhet.
    • Många LinkedIn-användare loggar bara in när de får en kontaktförfrågan. Det är enbart vid dessa tillfällen som man skummar flödet. Här är det ändå ganska enkelt att sticka ut bland trötta Mashable-länkar. En personlig och relevant uppdatering – med en bra bild – kan spela i ensamt majestät på LinkedIn, än så länge.
    • De som grottar ned sig i LinkedIn börjar se ett mönster där person A är intresserad av produkt B från företaget C, och vänder sig till LinkedIn-kontakten D, som har koll på C (kanske har kontakter som jobbar där, men är inte själv kopplad till företaget) för att få en oberoende röst om produkten och företaget. Det är ett väldigt intressant spår för att krama ur affärsnytta ur LinkedIn, tycker jag, och att vara aktiv i flödet borde spela en roll i det sammanhanget.

    Den här guiden skrev jag ihop för att jag fick frågan från en kund och tänkte att fler kan ha nytta av den. Hur stort värde det har att skriva i sitt LinkedIn-flöde kan diskuteras – och vägas mot andra insatser, men det driver helt klart trafik av ”hög kvalitet”.

  3. Tack för en bra guide, Magnus!

    Det jag funderade över var dock; vem postar överhuvudtaget till LinkedIn? Jag kan möjligen se nyttan om du vänder dig till rekryterare men vilka andra grupper använder LinkedIn på så sätt att din puff blir synlig?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × ett =

Uppåt