Just nu debatteras det livligt kring frågan om Facebook tvingar företag, organisationer och popband som har sidor på Facebook, Facebook Pages, att betala för att den som gillar sidan ska få se uppdateringar från sidan. Vad är det som gäller egentligen?

Det är lika delar roligt och tragiskt att följa den kollektiva panik som sprider sig som en löpeld i vissa frågor. För några år sedan rasade många användare för att Facebook skulle ta betalt för att man skulle få använda Facebook. Något som inte stämde.

Nu rasas det igen. Denna gång för att Facebook ska tvinga alla som har Facebook-sidor (företag, myndighet, rockband eller annat som inte är en person) ska tvingas att betala för att synas på Facebook. Och det låter ju illa, särskilt för den som har just Facebook-sidor.

Men vad är det som gäller egentligen? Facebook är ingen särskilt öppen verksamhet, de berättar sällan i detalj vad de gör och planerar. Lite får de skylla sig själva för att rykten uppstår. Och av samma anledning måste jag inleda detta resonemang med att inget av det jag säger är säkert. Bara en sak är säker – de som rasar vet inte heller.

Så här ser jag på ryktet att Facebook tvingar in Facebook-sidor till att betala för sponsrade inlägg.

Facebook-sidor är som Facebook-vänner, vi står olika nära

Inlägg från Facebook-sidor är samma funktion som inlägg från privatpersoner.
Jag har i skrivande stund 486 vänner på Facebook. Om jag fick se allas inlägg skulle jag under vissa stunder inte hinna se något inlägg alls; min upplevelse av Facebook skulle vara en ständig ström. Därför hittade Facebook på tickern, det parallella flöde som hos de flesta finns i övre högra hörnet. (Jag skriver ”de flesta” eftersom tickern saknar värde för personer som har ganska få Facebook-vänner, då finns det ingen anledning att ha två separata flöden.)

Av dessa 486 har jag mycket kontakt med en del, väldigt lite med några. En del kanske inte är så aktiva på Facebook, andra kanske inte är intresserade av samma saker som jag. Några har säkert blockerat mina inlägg. Den här interaktionen kan Facebooks datorer använda för att gissa vad jag är intresserad av att se i mitt flöde. Om jag ofta gillar och kommenterar inlägg från vännen A, så är det rätt bra gissat av Facebook att jag vill se alla inlägg från A. Ibland händer samma sak med min perifera vän B, eftersom jag av någon slump gillat och kommenterat det B skrivit. Då visas också B:s inlägg – och mina inlägg visas för B – och vi kanske blir närmare vänner ”på riktigt” baserat bara på vad Facebooks datorer trodde var intressant för oss. (På ganska goda grunder.)

Detsamma gäller för sidor. Eftersom jag jobbar med digital kommunikation är jag nyfiken på hur andra arbetar med sina Facebook-sidor, så jag ”gillar” omkring tusen sidor. Vissa är jag mer intresserad av, jag gillar aktivt deras inlägg och kommenterar vad de skriver. Ibland kanske jag delar ett inlägg till mina egna vänner. De sidor som jag har en aktiv relation med (på Facebook, så att Facebooks datorer har något att basera sina antaganden på) syns ofta och mycket i mitt flöde. Sidor som är tråkiga syns okej strax efter att jag gillat dem, men efterhand försvinner de ur flödet. Samma sak händer med perifera vänner.

Annonser på Facebook är just annonser, inte censur

Facebook är gratis för mig som privatperson. Och för många miljoner andra privatpersoner. Därför behöver Facebook täcka sina kostnader och hitta sina vinster på annat sätt. Ett är annonser. Man kan annonsera på olika sätt på Facebook, och det har man kunnat göra i flera år. Annonsformaten ändras och utvecklas. För mig som privatperson går utvecklingen åt en försämring av upplevelsen, men det är definitivt inget som skiljer Facebook från t.ex. Aftonbladet.

Nå, hur är det då med sponsrade inlägg? Kan du som har en Facebook-sida för ett museum, för en teater, för en mobiloperatör, för en bank… lita på att de som gillar din sida också får se dina inlägg? Här finns det några detaljer att tänka på:

  1. Ett inlägg på Facebook är inte ett brev. Även om alla dina inlägg publiceras hos alla som gillar din sida, så är inlägg en kronologisk publicering på en tidslinje som sakta försvinner. Ett inlägg som du skriver på förmiddagen läses inte av den som loggar in på eftermiddagen.
  2. Om du har ett innehåll som de som följer sidan är intresserade av gillar, kommenterar och delar så kommer du att synas på deras sidor även i fortsättningen. Du kanske inte engagerar 100 procent av dina fans, men du är vinnare i jämförelse med den som har en tråkig sida.

Vem är det som betalar för sponsrade inlägg? Det system som jag beskriver ovan är långt ifrån någon nyhet. Det nya är att du kan betala för att mer eller mindre garanteras att visas i alla dina följares flöde. Du kan betala för att deras vänner ska se att du interagerar med sidan, t.ex. gillar eller kommenterar. Du kan betala för att din sida rekommenderas av dina följare för deras vänner (dvs. ”Kompis A gillar Företag X” syns hos A:s kompis B).

Det här är annonsformat. Inget nytt, och i mina ögon, inget konstigt. Om du avstår från att annonsera har du bara ditt innehåll och din dialog kvar att jobba med. Precis som förut.

Foto: Timothy Hales Bennett, Unsplash

Länkar

1 thoughts on “Betala för Facebook? När börjar Facebook att ta betalt för inlägg?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 + 7 =

Uppåt