Med en genomtänkt strategi, enkla gester och tålamod lyckas Centrum för lättläst göra sitt varumärke tydligt. Och stärker det år efter år med att berätta lagom mycket.

Centrum för lättläst är en stiftelse som ”arbetar på regeringens och riksdagens uppdrag med att göra texter tillgängliga för människor som av olika anledningar har lässvårigheter eller är otränade läsare”.

Genom mitt yrke har jag haft en gles, men dock, kontakt med Centrum för lättläst under en ganska lång tid. Några gånger har jag varit på deras seminarier och utbildningar, i några projekt som jag varit inblandad i har texter bearbetats av Lättläst-tjänsten.

Berättande typografi.
Berättande typografi.

En sak har slagit mig under denna tid: Centrum för lättläst har alltid varit tydliga i sin kommunikation. De har haft en tydlig grafisk profil. De har arbetat aktivt med att sälja varumärket (det kan vara med så enkla medel som att ge besökare en påse med en lättläst bok och en broschyr).

Ofta utnyttjar man mediet för att berätta något, som i exemplet med berättande typografi (kallas ofta synlig typografi) här bredvid.

Och viktigast av allt: De har hållt sig till ett och samma koncept år efter år.

I många organisationer skulle man internt börja prata om att ”vi måste ändra oss”, ”vi måste hänga med i utvecklingen”, ”vi har haft samma logga i flera år”. Som om kommunikationsarbetet skulle finnas till för att behaga de anställda.

Grunden i en strategisk kommunikation är ju uthållighet, särskilt om du har begränsade resurser. Har du inget annat, så kan du i alla fall investera i det som är en bristvara hos de stora drakarna: Tålamod. Det råkar dessutom vara exakt vad som behövs för att lyckas.

Semestertider närmar sig och dagen innan midsommar kände jag att det var dags att rensa i högarna på skrivbordet. Bland alla utskrivna blogginlägg, manualer och saker som jag inte förstår var det kommit ifrån hittade jag några broschyrer från Centrum för lättläst; rester från ett seminarium om den lagstiftning om tillgänglighet som träder ikraft 2010.

Broschyr från Centrum för lättläst (Klicka för större bild).
Broschyr från Centrum för lättläst (Klicka för större bild).

Jag tittar på en av broschyrerna. Den presenterar Centrum för lättlästs konsultverksamhet, Lättläst-tjänsten. På framsidan står tjänstens chef, Ulla Bohman, med rödpennan framför en whiteboardtavla. Hon har strukit över ett ord som reklamera och ersatt det med klaga.

Det är en broschyr i min smak. Redan på framsidan förstår jag budskapet. Egentligen behöver jag inte öppna broschyren och läsa vidare, genom denna lexivisuella programförklaring har jag som betraktare förstått vad erbjudandet innebär. Dessutom rimmar broschyrens utformning väldigt väl med det budskap som förmedlas. Snyggt!

Självklart rymmer det inte allt som Centrum för lättläst har att erbjuda. Men det är ändå tillräckligt för att sälja in ett budskap; framsidan på denna broschyr lyckas berätta lagom mycket.

På de flesta andra organisationer hade man internt protesterat mot ett sådant resonemang, det är jag säker på. ”Vi gör väl så mycket mer än bara det”, ”vi som jobbar med x och y, vi syns ju inte alls”. Och så vidare.

Det krävs lite jävlaranamma för att arbeta med små gester. Och att ha tålamod.

Lästips

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

8 + 16 =

Uppåt