Bjud gärna på smakprov av din produkt. Men det räcker inte med att det är gratis, särskilt inte om du säljer program. Om du vill komma in i andras datorer måste du visa stor trovärdighet.
Idag är det första maj, det är en ”röd dag” och konstigt nog kommer svenska papperstidningar inte ut på de dagar om året då läsekretsen verkligen har tid att läsa tidningen. Nåväl, som många andra prenumeranter är jag idag hänvisad till att läsa mina morgontidningar på webben.
Och på Dagens Nyheters förstasida hittar jag en intressant annons.
Det är ett företag som heter Uniblue som vill att jag ska testa deras produkt RegistryBooster 2010. Det låter både spännande och lite farligt; vill de att jag ska ge dem tillgång till min dator via en annons? Det här måste undersökas, tänker jag.
Jag klickar på annonsen och kommer nu till en text på engelska, där produktens alla fördelar beskrivs bredvid knappen Instant scan (som inte är någon instant scan, utan laddar ned ett program: registrybooster.exe).
Uniblue har kanske lyckats få fram en fantastisk produkt, det är möjligt. Men jag är väldigt fundersam över hur man utformat den här kampanjen. Om inte annat, så ur sitt eget perspektiv. Många användare har säkert nytta av en sådan tjänst, men hur många vågar ge ett – i allt väsentligt – okänt företag tillgång till den egna datorn? Svaret borde i alla fall vara ingen.
Det finns flera problem. Ett är språket. Tanken med kampanjen är att texten ska presenteras på svenska, men funktionen som väljer språk fungerar inte för Firefox. Åtminstone inte för mig, och även om det här inte håller som vetenskap så är jag ändå i den här situationen en presumtiv kund som klickat på företagets annons. (Funktionen fungerade dock i Chrome.)
Längre ned på sidan finns en lista på olika språk som jag kan välja. Bra, här finns svenska med. Jag väljer det och då blir det helt tomt på sidan. Bakgrundsbilden visas, men ingen text eller annat innehåll överhuvudtaget. Jag uppdaterar sidan och kommer tillbaks till den engelska versionen.
Ett generellt problem är trovärdigheten. Både i form av avsändare: Kampanjen kommer från Uniblue, men webbadressen är www.liutilities.com. Som visserligen tillhör Uniblue, men det vet ju jag som konsument inget om. Här gör företaget det onödigt svårt för sig. Sedan tycker jag att det är låg trovärdighet på att be konsumenten att ladda ned program till sin dator, utan att först ha skapat en relation. Vilka är Uniblue, har de pålitliga referenser? Vad har andra kunder tyckt om produkten? Var finns ansiktena, människorna?
Har du Windows så bör du sky exe-filer (program) från okända avsändare som pesten, det har alla hört. Det finns naturligtvis en poäng med att låta människor testa ett program om det är ett program du säljer. Men då måste trovärdigheten vara hög. I alla led i kedjan.
Som sagt, Uniblues produkt kan mycket väl vara bra. Jag tycker inte att de lyckas berätta det med den här kampanjen.
Kopplingen till Dagens Nyheter bidrar naturligtvis till ökad trovärdighet, och i detta sammanhang förstärks den nog också av en logga som Microsoft Certified Partner. För att spinna vidare på det, så skulle en bättre (i mina ögon) hantering av kampanjen vara, att Dagens Nyheter hade någon sorts kvalitetsstämpel på tjänsten. De behöver ju inte gå i god för att det är en bra produkt, men det hade kunnat framgå att DN testat dess säkerhet eller liknande. Eller ännu hellre en text på den sida man hamnar på i stil med ”I samarbete med Dagens Nyheter”. Hade stärkt trovärdigheten enormt, tror jag.
Jag var inne på samma spår, James, men ur ett annat perspektiv:
Genom att ha annonsen på DN (väldigt liten och otydlig annonsmarkering förresten) blir produkten plötsligt trovärdig. En seriös tidning/webb som DN skulle väl aldrig upplåta sin webb till skräp? Om annonsen däremot hade funnits på, säg, Facebook eller något liknande ställe, tror jag att folk hade varit mer tveksamma.
Jag tycker också att det vilar mycket Microsoft över färger och typsnitt – och loggorna är ju naturligtvis där. Snudd på Microsoftprodukt tillgängliggjord speciellt för DN:s läsare.
Jag var ganska överraskad att DN tillät en sån reklam; det blir säkert många som inte förstår att den är en reklam innan de klicka på det.
Då blir det risken att DN själv tappa trorvärdighet eftersom besökaren kommer att känna sig lurad.
Kampanjen blir inte bra på nästan alla möjliga sett.