Många försöker bevisa saker och ting med sökningar på Google som statistiskt underlag. Det är grovt ovetenskapligt, inte minst därför att man söker på fel sätt.
I Dagens Nyheter den 11 april recenserar Malena Rydell artisten Caroline af Ugglas spelning på Rival i Stockholm. Artikeln inleds så här:
»Jag brukar säga, googla på Caroline af Ugglas plus ful så får du se, det finns säkert en miljon träffar där folk skriver att de hatar mig«, säger Melodifestivaltvåan till Stockholm City inför den här turnépremiären.
Jag gör det, men hittar »bara« 50.000, och de översta handlar samtliga om att Caroline af Ugglas själv påpekar hur ful folk tycker att hon är.
Jag ska inte kommentera af Ugglas påstående, utan vill peka på ett intressant fenomen som återkommer på snart sagt varje seminarium, varje föreläsning, i varje sammanhang när man vill påvisa att något är ”mycket” av något. Framgångsrikt, omtalat eller bespottat.
”Om man söker på NN på Google så får man YYY träffar”.
Det går en susning genom publiken. Imponerande. Eller?
Sökmotorer är en hel vetenskap i sig, men att använda dem är mycket enkelt. Att använda dem rätt – för att få ut vettiga och användbara resultat – är bara lite svårare än busenkelt. Alla kan lära sig det, och jag tycker att det är pinsamt när normalbegåvade akademiker slår mynt av att något är mycket av något på helt fel grunder.
Ett exempel.
Jag söker på Google med frasen portabla media. Jag får blixtsnabbt 210 000 träffar. Saftigt intresse för min firma… kan man tro.
Om jag däremot avgränsar min sökning till den exakta frasen ”portabla media” får jag 1 280 träffar. Fortfarande ganska imponerande, men den som är van med att hantera sökmotorer vet ju instinktivt att det är högst de 40 första träffarna som är relevanta.
Så vad får vi i fallet Caroline af Ugglas? Drygt 58 000 träffar om vi följer Malenas exempel och bara skriver in orden i sökrutan. Om vi avgränsar sökningen blir resultatet ett annat.
”caroline af ugglas” +ful
Vi får fortfarande över tio tusen träffar, men eftersom af Ugglas är en känd person nämns hon i alla möjliga sammanhang… en privatperson kanske bloggar om att hon eller han sett Caroline af Ugglas på teve och senare öppnade ett paket med en ful nalle.
Om vi ska kontrollera hur avskydd Caroline är, så får vi hårdra det lite. Jag skriver…
”jag hatar Caroline af Ugglas”
inom citationstecken (för en sökmotor är det detsamma som den exakta frasen, inte att orden förekommer på samma sida).
Och glädjande nog hämtar Google hem 35 bleka träffar. Så mycket för den folkrörelsen.
Min slutsats är att man inte ska använda slarviga sökningar som underlag för sin argumentation. Man ska inte använda sökningar som underlag överhuvudtaget, det har inget med vetenskaplighet att göra.
Som Ulle Östmarks inlägg Träff på Google visar – på ett träffande sätt.
Däremot är sökmotorer väldigt bra för att söka information. 😉
Foto: Charles Deluvio på Unsplash