Häromdagen fick jag ett paket böcker från Bokus. Med i försändelsen låg en reklamtidning med tips om aktuella böcker. En bra idé, eftersom att den digitala butiken har en analog distribution av sina fysiska produkter. Jag tycker att det är bra att ha en tanke med hur man möter sina kunder i olika situationer.
Men en sida stannar jag till vid. Välkommen till bokus.com! är rubriken. På sidan finns två skärmbilder från den nätbokhandel som är Bokus.
Visste du att bokus.com är mycket mer än ”bara” en nätbokhandel? Vi arbetar ständigt med att förbättra och förenkla vår sajt för att öka användarvänligheten och servicen…
Kring skärmbilderna finns förklarande texter, som ”Här samlas dina varor” (varukorgen), Tyck till om bokus.com (länken ”Tyck till”) och ”Bokustoppen” (öh… Bokustoppen). Det är att ge en manual till manualen.
Nu är Bokus en e-handel utan konstiga krusiduller, det finns inget behov av en förklaring. Men i princip så måste väl detta gälla: En webbplats som behöver en manual behöver inte en manual, den behöver göras om i grunden.
Många papperstidningar gör samma sak, när de presenterar en re-design av sin nätupplaga. Men finns det verkligen någon som sitter och funderar med pappret i hand hur något fungerar på en skärm?
Bra poäng, även om jag kan se manualen som mer ett lockrop tillbaka till sidan för mer beställningar, ungefär ”så här enkelt är det att beställa, så här har vi tänk att funktionaliteten ska vara! Kom och testa!”.