Du som vill nå ut med ett inlägg på Facebook, men är osäker på hur du ska göra – här får du första hjälpen i en enkel guide.

Du är säkert van att hantera Facebook som privatperson, men när man använder plattformen professionellt – som företagare eller som representant för en organisation – så kan tröskeln ändå kännas hög. Den här artikeln vänder sig till dig som är ovan och som inte har råd eller möjlighet att anlita en konsult för ändamålet. Jag går igenom det grundläggande som jag tycker att du bör tänka på, och förhoppningsvis tar det dig en bit på vägen.

För att göra mitt exempel tydligt så tänker jag mig att just detta blogginlägg ska publiceras på Facebook och jag tillämpar mina principer så att säga på det du just nu läser.

Vad är viktigast för att nå människor på Facebook?

Budskapet är alltid viktigast. Du har kanske en ny produkt som du vill få uppmärksamhet för eller så behöver du rekrytera en ny medarbetare. Tänk på hur du själv skulle reagera på ditt budskap, om du inte kände till ditt företag eller din organisation. Utgå från mottagaren.

Men bortsett från budskapet, vad är viktigast att tänka på med själva inlägget? Jag vågar mig på att göra en stenhård rangordning:

  1. Bilden
  2. Texten i Facebook-inlägget
  3. Destinationen

Bilden väcker intresse och bär budskapet i ditt inlägg

Tänk dig ett inlägg på Facebook utan bild. Det ska mycket till för att du inte bara ska scrolla förbi. Du måste helt enkelt ha en bild, en bra bild. En bra bild som passar det format den ska publiceras i.

I det här exemplet utgår vi från att det är mindre viktigt att få reaktioner och kommentarer på själva Facebook-inlägget. Syftet med den här artikeln – precis som med ditt budskap – är att få människor att läsa artikeln på webbplatsen.

Därför ska vi inte publicera bilden på Facebook. Vi ska publicera bilden på den här sidan och låta Facebook visa bilden som en länk till artikeln.

Normalt ska man vara försiktig med att använda royaltyfria bilder som man hittar på nätet (eftersom man knappast är ensam om att använda den bild man hittar). Men för att göra mitt exempel tydligt väljer jag ett foto från bildsajten Unsplash. En bild på två kvinnor som verkar uppskatta något på en dator är väl lämpligt att illustrera denna guide, som ju handlar om att lyckas med ett inlägg?

Jag beskär bilden till 1200 x 675 pixlar eftersom det är ett format som fungerar bra på webbsidan och som kommer att fungera bra på Facebook. Det finns absolut finjustering att jobba med när det gäller bilder för olika sociala plattformar, men här väljer vi en genväg som ger ett okej resultat.

Texten ska stoppa scrollet och berätta om nästa steg

Som du anar så är det här på webbplatsen det mesta sker – och vi kommer att länka hit från inlägget på Facebook. Men en sak är viktig att lägga möda på när det gäller publiceringen på Facebook; texten som du lägger in tillsammans med länken.

Traditionellt har kvällstidningarna varit duktiga på att locka till läsning. Idag verkar alla vara besatta av klickbete. Det kan vara effektivt med fraser som ”du kan aldrig gissa vad som hände sen”, men risken är stor att din publik är övermätt på de mest uppenbara locktonerna (även om det faktiskt väcker vår nyfikenhet). Ett annat vanligt knep är att ställa frågor, men när du lyckas med det får du egentligen bara interaktion med inlägget – och i det här exemplet är ju målet att få läsare till webbplatsen.

Tillsammans med bilden ska texten stoppa scrollet. Tänk på att det oftast är de första 1-2 meningarna som syns i ett inlägg, särskilt i mobilen. Sedan måste användaren klicka fram resten av texten. Det är alltså viktigt att tidigt få fram något som väcker intresse. Eller att helt enkelt fatta sig riktigt kort.

Jag gör ett försök:

Har du alltid undrat hur man lyckas med ett inlägg på Facebook, men varit för blyg för att fråga? Du får heta tips i Nybörjarens guide till lyckade inlägg på Facebook.

Kommentera gärna (längre ned på sidan) med ditt eget förslag.

Webbsidan ska matcha ditt inlägg på Facebook

Om vi har gjort vårt jobb någorlunda bra, så börjar besökare från Facebook trilla in på den här sidan. Då är det viktigt att ta hand om läsaren, dels att artikeln faktiskt handlar om det som inlägget utlovat, dels att besökaren kan göra något som nästa steg. Om du som läser det här tycker att läsningen är värdefull, så kanske du funderar på om det finns fler artiklar i samma ämne på den här webbplatsen. Du kanske till och med tittar efter möjligheten att prenumerera på ett nyhetsbrev (spoiler: det går att göra längre ned på sidan) eller följa artikelförfattaren i sociala kanaler.

Tänk på att göra det mesta av det besök du fått. Gör det enkelt att ta nästa steg. Vad är nästa steg för dig? Det beror förstås på vad ditt mål är, men klassiska exempel är att gå vidare till en produkt eller tjänst som ligger nära det som är ämnet för artikeln eller att helt enkelt kontakta dig.

Gör nästa steg superenkelt för besökaren!

Ett färdigt inlägg på Facebook

Vad gör jag om det inte fungerar?

Det är inte alltid lätt att förstå vad som går snett när det inte fungerar i sociala kanaler. Man kanske har hjälplig koll på sin egen webbplats, men Facebook är ju faktiskt någon annans plattform. Här är några problem som kan uppstå och som är ganska vanliga:

  • Bilden syns inte i inlägget när jag länkar till min artikel. Facebook trålar din webbsida efter bilder och det är inte säkert att deras spindel förstår vad som är den tänkta huvudsakliga bilden eller inte. Ibland visar Facebook din logotyp eller rent av någon perifer bild från en annons på sidan. I värsta fall kan den rimligaste lösningen vara att faktiskt publicera bilden i inlägget på Facebook, klistra in din text och dessutom en länk till sidan. Facebook kommer att hantera inlägget som en bild med bildtext, så här får man förlita sig på att människor klickar fram texten. Inte optimalt alltså, men nöden har ingen lag ibland.
  • Facebook visar en bild från webbplatsen, men det är en gammal bild. Om du har redigerat en gammal artikel, så är det möjligt att någon har länkat till den på Facebook förut. Då har Facebook sparat en del data från förra gången (för att inte behöva hämta samma information flera gånger) och ett vanligt problem är att en ändrad webbsida får sitt gamla innehåll exponerat på Facebook. Lösningen är att klistra in adressen till din sida i Facebooks Sharing Debugger. Då rensas sparad data. Publicera ditt inlägg igen, så borde rätt bild dyka upp.
  • För lite av texten syns i inlägget. Facebook är oförutsägbart och ändras dessutom hela tiden. En gyllene regel är, som sagt, att fatta sig kort – men det finns en tendens att ett kort inlägg kapas tidigare än ett längre så det är svårt att veta säkert vad som fungerar. Man får pröva sig fram.

Foto: Ilyuza MingazovaUnsplash

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

femton − 5 =

Uppåt