Den digitala världen flyttar in i den fysiska butiken. Och lärdomen från branschmässan Retail’s Big Show är att det inte räcker med digitala prylar i butiken – du måste erbjuda en integrerad upplevelse.
Varje år samlas de som arbetar i och kring handel på mässan Retail’s Big Show i New York. Runt 35 000 besökare samsas om samma intresse, och syftet är förstås att försöka förstå vad som är nästa steg för butiksnäringen – både för den uppkopplade och den fysiska. Och inte minst för den handel som är eller vill vara både och.
Tillsammans med ett gäng från Tieto har HUI Research varit på mässan och på Bygget i Stockholm presenterades höjdpunkterna från mässan och besöket i New York.
Rubriken för seminariet var Disruptive retail. Kanske man kan kalla det ”omskakad handel” på svenska? Begreppet används vanligen när man talar om att i grunden förändra en känd affärslogik.
”Vad är det som håller ledarna i handeln vakna om nätterna”, undrade Martin Karlsson från HUI Research och svarade själv:
– Det är inte de kända konkurrenterna man oroar sig för, man har bra koll på dem. Det som skaver är ”Uber-syndromet” – när en konkurrent med en helt annan affärsmodell äntrar scenen.
Nu tycker jag personligen inte att det gavs så många exempel på just omskakande affärsmodeller, utan spaningen från New York visade lite mer utvecklade exempel på det som visades förra året. Internet of things kommer starkt, robotar som butiksbiträden blir allt mer mänskliga i sin interaktion och ordet upplevelse nämns om möjligt än oftare än tidigare. (Inget fel i det, den synliga och kännbara utvecklingen går kanske inte så snabbt som vi gärna tror?)
Fredrik Bergström (bilden) från Tieto hade en i mina ögon mycket skarp reflektion. Han och gänget hade varit i en butik, där man som brukligt kunde prova ett plagg, men med den skillnaden att när man hade sin kavaj på sig kunde provhyttens spegel visa upp plagg och accessoarer som kompletterade det fysiska plagget. Något som lyfte merförsäljningen till 30 procent.
– Det är i ögonblicket som känslan uppstår som konvertering sker.
Den tanken är, tror jag, central för handeln – men också för oss som arbetar med att utveckla digitala kanaler. Om upplevelse är en stark faktor verksamheten, så bör man reflektera över i vilken situation kunden eller användaren får en varm känsla i hjärteroten, utbrister ”wow” eller helt enkelt förstår vad det du erbjuder innebär för henne.
Det är där som knappen för ”jag slår till” ska finnas.