Facebook kan vara rätt forum för att ge ditt nyhetsbrev fler prenumeranter. Svenskt Näringsliv satsar på en framträdande plats för det formulär som leder till prenumeration. Ett bra exempel, som också lider av några barnsjukdomar.
Det senaste året har företagens närvaro på Facebook exploderat. ”Människor är på Facebook och då måste vi också vara där” är ett mantra som trummats ut av oss som arbetar med digital kommunikation och man kan säga att den synen slagit igenom med dunder och brak.
När saker uppstår ”i all hast” och inte är direkt kopplade till strategiska beslut, så blir det lätt lite si och så. Många företags sidor (”pages” i Facebooks vokabulär) ger ett trevande intryck.
Och det kan vara gott nog. Om man sätter igång en process som (vare sig man vill det eller inte) är inriktad på att skapa relationer och inte tar hand om dessa – då är man fel ute. Men jag stödjer fullt ut viljan att testa och experimentera. Det är bara så man får reda på vad som fungerar och inte, just i det egna fallet.
Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv använder en framträdande del av sin ”Facebook-närvaro” till att få prenumeranter till sina nyhetsbrev.
Det är klokt av flera skäl. I ett strategiskt perspektiv så är det bra att säkra sina relationer i andra kanaler än just Facebook. Facebook kan ju komma att förändras – och användarnas beteenden kan komma att göra det – och därför är det bra att knyta kontakterna på Facebook också till andra kanaler.
Man ska nog göra det med försiktighet och med besökaren i tanke. Det får inte bli ett självändamål att hitta intresserade genom Facebook och locka dem vidare till platser som man själv äger och kontrollerar. Det kommer att slå tillbaks på en själv.
Utan att ha sett någon statistik bakom Svenskt Näringslivs sida på Facebook (vilket avgör om det är bra eller dåligt att göra så här), så tycker jag spontant att det är ett vettigt försök. Organisationen har redan ett eller flera nyhetsbrev; det är bra att använda det innehåll som man har och skapa en ”buzz” omkring det.
Tyvärr gör Svenskt Näringsliv några ganska ordentliga, men lättåtgärdade, fel på sidan.
För det första är formuläret lite rörigt och omständligt. En gyllene regel i sammanhanget är att fråga efter bara det som behövs för att kunna få nyhetsbrevet, dvs. en e-postadress. Namn kan vara okej, både ur avsändarens och mottagarens perspektiv, men därefter bör man hålla fingrarna i styr och avstå från att fråga efter bostadsort osv.
Om fler och mer detaljerade uppgifter ger ett ökat värde till relationen, så finns det inget som hindrar att man frågar efter det senare. Eller ännu hellre, och smartare, skapar ett flöde som gör att mottagaren själv vill ange fler uppgifter.
Det andra är att man i formuläret kan ange vilka delar av nyhetsbrevet (eller nyhetsbreven som det faktiskt verkar vara) man är intresserad av.
Om mottagaren själv ska segmentera utskicket, så krävs det en stenhård logik i uppställningen. Äpplen, bananer, päron är ett logiskt urval. Det är inte alternativen som Svenskt Näringsliv ger mig:
- Nytt från Svenskt Näringsliv
- Europanytt
- Nytt från Skola & Näringsliv
- Urban Direkt
- Aktuellt om företagsklimat
- Nyhetsbrev från Företagsjuridik
- Sällskapet Politik & Näringsliv
- Arbetsmarknadsnytt Europa
- Nytt om lön
- Nytt från Svenskt Näringsliv Väst
- English newsletter
Det här är ett förvirrande smörgåsbord som mest avslöjar att organisationen skulle behöva en strategi för sin flora av nyhetsbrev. Längre ned på sidan (”below the fold” som det heter på designerspråk) finns exempel och förklaringar på vad de olika breven innehåller och hur ofta de publiceras. Jag tycker inte att de bidrar till att skapa klarhet, inte i det här sammanhanget. Mitt råd: Förenkla formuläret och fokusera på ett brev eller på ett brev med individuella ämnesval.
Min tredje anmärkning rör interaktionen, det som händer när jag fyllt i formuläret. Det här är en ganska allvarlig brist, som behöver fixas så snart som möjligt.
När jag klickat på Skicka så får jag en bekräftelse på att min prenumeration registrerats. Problemet är att den bekräftelsen finns på Svenskt Näringslivs webbplats och har organisationens grafiska identitet. Plötsligt har jag alltså lämnat Facebook.
Om jag nu som smått förvirrad besökare letar efter en väg tillbaks, så kanske mina ögon fastnar på länken ”Till hemsidan”. Det kan ju betyda mycket, men kanske detta betyder ”tillbaks till hemsidan Facebook, där jag ju var”. Tyvärr inte. Till hemsidan betyder i det här fallet Svenskt Näringslivs hemsida.
Om jag möter människor i andra miljöer, så måste jag vårda det intresse och den relation som skapas i den miljön. Det här är naturligtvis galenskap och antagligen ett olycksfall i arbetet, snarare än ett medvetet val från Svenskt Näringsliv.
Avslutningsvis: Även om jag ägnat många rader åt att anmärka på exemplet, så tycker jag att intentionen är bra och att detta är väl värt att testa hos andra.
Dela gärna med dig av dina erfarenheter!
Skärmbilder
- Svenskt Näringslivs Facebook-sida
- Fliken Nyhetsbrev på Svenskt Näringslivs Facebook-sida
- Formuläret för att prenumerera
- Bekräftelse på att förfrågan skickats
- Efter bekräftelsen kommer man till Svenskt Näringslivs hemsida
Tack
Tack till Sara Öhman, som tipsade om fliken Nyhetsbrev på Svenskt Näringslivs Facebook-sida.
2 thoughts on “Så ger Facebook nya prenumeranter till ditt nyhetsbrev”