Med Nordkorea som exempel vill intresseorganisationen Sveriges Annonsörer visa att reklamen är mänsklighetens bästa vän. Kampanjen är så självupptagen att den helt missar målet. Och hur var det egentligen med det reklamfria Nordkorea?
Idag inleder Sveriges Annonsörer, en intresseorganisation som kallar sig ”marknadschefens bästa vän”, en kampanj för att visa reklamens betydelse för… ja, allt, verkar det som.
Reklamen är nämligen mycket viktigare än många tror. Den är en förutsättning för demokrati och yttrandefrihet, likväl som ett verktyg för att skapa jobb och välstånd.
Kampanjsajten ska ge svar på tal när okunnigt folk klagar på reklampauser i filmer:
Det är inte alltid lätt att hitta de klara beskeden och tydliga argumenten just när man behöver dem, när man vill förklara reklamens betydelse. Därför finns nu de flesta samlade här, på en plats. Här rätas alla frågetecken ut.
Sveriges Annonsörer väver sin kampanj kring en tävling – Trött på reklam? Vinn en drömresa till Nordkorea – där man kan tävla om att få besöka den kommunistiska diktaturen Nordkorea, ”landet utan reklam”. Annonsen i Dagens Nyheter idag visar en vy över vad jag antar ska vara den urtrista huvudstaden, och bildtexten förtydligar: ”Pyongyang, Nordkorea. Inga spår av reklam så långt ögat når!”
Spontant tycker jag att kampanjen klafsar spikrakt ned i ett riktigt gyttjigt dike.
1. Reklam kan behöva försvaras, på goda grunder. Många människor ser inte sambandet mellan reklam och medfinansiering och jag hör ofta synpunkten att varor blir dyrare av reklam (”XYZ skulle ju vara billigare om de inte gjorde så mycket reklam”). Men om man ska argumentera för en sak, så måste man göra det utifrån mottagarens perspektiv och inte från avsändarens. Sveriges Annonsörer, ”marknadschefens bästa vän”, är så påtända av sin egen och sitt ärendes förträfflighet att inte ett enda frågetecken rätas ut. Det blir helt enkelt ointressant att lyssna på den som bara har öron för sina egna idéer.
2. Det är amatörmässigt att plocka fram den enklaste antites som man kan komma på. ”Vill du ha det som i Nordkorea” är en debattvinkel som borde slängas på samma sophög som ”det här är precis som Hitler gjorde”…
3. Reklamfritt i Nordkorea? Vänta, är det inte precis tvärtom? Nordkorea är ju tapetserat med det vi vanligen kallar propaganda, reklam för regimen. Sveriges Annonsörer har både fel (Nordkorea är inte reklamfritt) och kopplingen mellan reklam och hjärntvätt blev plötsligt inte så… genomtänkt kanske.
4. Jag är kanske överkänslig, men känns det ändå inte lite kränkande mot den nordkoreanska befolkningen? Först får man leva under oket av en snurrig enpartistat, sedan raljeras det över detta faktum i en annonskampanj i Sverige… för annonser. Jag kan bara tala för mig själv, och jag tycker att det ger en mycket märklig bismak.
Sveriges Annonsörer må ha rätt i sak, åtminstone delvis. Det är till och med så, att jag håller med om grundanslaget i vad de vill säga. Men utförd på allra sämsta sätt gör Sveriges Annonsörers kampanj det egna uppdraget en rejäl otjänst.
Länkar och filer
- Benjamin Katzeff Silberstein: Sveriges annonsörer har fel om Nordkorea, blogginlägg på Svenska Dagbladets webbplats den 10 juli 2012.
- ”Vinn en ’drömresa’ till Nordkorea!”, Pressmeddelande den 5 juli 2012.
- Skärmdump från Sveriges Annonsörers kampanjsajt, sparad den 9 juli 2012.
- Texten på kampanjsajten är gjord som en bild, filen heter ursprungligen Texten.png och visar att man inte fokuserat på att bli hittade av Google eller nå fram till synskadade med innehållet. Sparad den 9 juli 2012.
Hoppas Sveriges Annonsörer på att ingen läser en helsidesannons i DN?
Det är lite svårt att tro att konceptet i annonsen kan ha passerat ”marknadschefen”.
Så mycket mera hoppfullt att kommentarerna inte låtit vänta på sig och att de till skillnad från innehållet i annonsen är väl underbyggda.
Tack!