Senast uppdaterat den 05 juni 2012
Den som jobbar med kunskap ska väl inte ge bort sin kunskap? Jo, genom att dela med sig får man mycket tillbaks. Och kan bli kung på sitt område.
Det var bland de som arbetade med sökmotoroptimering som jag hittade de första entreprenörerna som delade med sig som affärsidé. Jag talar nu om tiden före Google, då begreppet sökmotoroptimering knappast var på någons läppar, och namnet på företaget har sedan länge fallit ur minnet. Men jag tänker ofta på deras (inte uttalade) affärsidé:
- Lär dig allt som är värt att veta om hur man hittas av sökmotorer.
- Publicera rubbet på din webbplats.
- Människor kommer att inse att de inte kan sätta sig in i det här. Däremot kommer de att sätta dig i arbete, eftersom det uppenbarligen är du som vet hur det fungerar.
Idag läste jag en artikel där sökmotorkonsulten Magnus Bråth beskriver hur hans blogg blivit nummer 1 i Google. Han har lyckats med bedriften att hamna överst med ordet sökmotoroptimering.
För det första har han generöst delat med sig av sin sakkunskap genom att skriva ofta och initierat i det aktuella ämnet. Inte nog med det; han har bestämt sig för att vara generös fullt ut och länkar till konkurrenter som har intressant material i det aktuella ämnet.
Betänk att länkar är ett oerhört starkt medel för att lyfta andra webbplatser på sökmotorernas resultatsidor.
I många styrelserum skulle Magnus Bråths handlande uppfattas som att hugga sig själv i foten. Så här skriver han själv:
Nu kommer du kanske tycka att jag är en stolle som berättar hur du ska göra för att klå mig på mitt eget viktigaste sökord men så får det vara i så fall, meningen med bloggen är ju att lära ut hur man gör.
Och genom att ge bort, så hamnade Magnus högst upp i Google.
Genom att ge bort, så får du (med lite tålamod och uthållighet) väldigt mycket tillbaks. En generös attityd ger kunskap, vänskap och – inte minst – betalande kunder.
Tjena Magnus!
Tack för en bra artikel och blogg, håller helt med och tror att öppenhet och transparens är ledord för framtiden. Jag försöker själv i min ”professionella” nätidentitet alltid tänka på att ge mer än vad jag tar. Genom att resonera på det sättet utnyttjar man nätets potential till fullo.
Att skicka en länkning, ge en kommentar eller hjälpa andra sprida sitt budskap et cetera…. tar idag en sekund…. att hitta alla läsare själv kan ta en evighet 😉
Vi hörs mvh Hampus
Tackar för omnämnandet. Jag tror att det faktiskt inte är särskilt många som inser hur bra det här är för våra affärer. Visserligen började jag inte blogga för att tjäna pengar men det lyfter affärerna på många plan, man bygger ett kontaktnät, man visar upp vad man kan, man uppskattas för transparensen osv.