Vad är viral marknadsföring?
Ibland pratar man om att något är viralt, att det har fått viral spridning. Vi som arbetar med kommunikation kan till och med få beställningar i stil med ”jag vill att det ska vara viralt”.
Har viralt med virus att göra? Ja, det kanske man kan säga. Viral reklam eller viral marknadsföring är något – ett filmklipp, ett inlägg på en blogg eller Twitter, en företeelse – som väldigt många vill dela med sig av till vänner och bekanta… och att spridningen sker väldigt snabbt. Precis som ett virus.
Viral spridning är inte alltid viral marknadsföring
Oftast är det marknadsföringsmässiga, det ”reklamiga”, i budskapet diffust eller rent av osynligt. Att något får viral spridning behöver inte betyda att det alls har med marknadsföring att göra; långt därifrån. Bakgrunden till fenomenet är ju att människor gillar att dela med sig av roliga, spännande, häpnadsväckande saker – av egen, fri vilja. Lyckas ett varumärke åka med i den viljan så är det naturligtvis som att vinna högsta vinsten för reklambyrån eller den som initierat en kampanj som blir viral.
Det ligger i sakens natur att viral marknadsföring är väldigt svår att planera och utlova.
Den här sidan är en del av Portabla Medias ordlista.
Länkar
- Bo Löfvendahl: Inget fel på viral spridning, Svenska Dagbladet den 15 april 2013