Senast uppdaterat den 22 december 2015
Facebook gör tummen ned för annonser som strider mot företagets regler. Men Facebook silar och sväljer med helt obegriplig logik. Något som i längden drar ned användarupplevelsen.
Om du arbetar inom PR, media eller har en Facebook-sida för ditt punkband, så har du säkert kommit i kontakt med att annonsera på Facebook. Och har du bara ett konto på Facebook, så har du ju sett annonserna – en del är relevanta och verkar riktade till dig och dina intressen, medan andra är illa översatta, irrelevanta och direkt usla.
Om en annons på Facebook är dålig, så är det ju inte Facebooks fel. Men Facebook granskar alla annonser innan de publiceras (antingen av en människa eller – antar jag – en maskin), och många av de annonser som syns i mitt flöde får åtminstone mig att fundera på var gränsen går. Det rör sig bland annat om rejält lättklädda kvinnor, som påstås ha ”sett mina foton och är intresserade av att träffas”.
Nu vet jag hur man får en annons underkänd, i alla fall i ett scenario. En annons får, enligt Facebooks regler, inte innehålla bilder med mer än 20 % text.
Den aktuella annonsen är ett inlägg som tipsar om den skivförsäljning som Portabla Media driver genom klubben och webbtidningen Sunkit, som jag var med om att starta. Den bild som automatiskt genereras i inlägget är Sunkits logotyp. Som tydligen består av mer än 20 % text.
Ja, det är ju en logotyp. Vad säger Facebook om företag som har rena ordmärken som logotyper? Och vad är problemet?
Det här spelar ju mindre roll, både i princip och för mig som vill annonsera. Men det som gör Facebooks regler helt absurda är att den flod av annonser med nästintill nakna kvinnor – och andra tveksamheter – inte blir stoppade. Det är också detta som får flest kommentarer i mitt flöde. Och negativa synpunkter på de annonser som visas faller ju tillbaks på Facebook som upplevelse.
Hur granskningsprocessen av Facebook annonser ser ut, misstänker jag handlar i första hand om att säkerställa att annonsörerna följer de riktlinjer som Facebook har. Att det slinker igenom en hel del som kanske inte borde kan ju vi som användare avhjälpa. Vid varje annons har vi möjligheten att välja bort antingen fler annonser av den annonsören, eller fler annonser av den typen. Vi får då även möjligheten att välja varför. Tyvärr är det nog för få som känner till, eller använder det, vilket gör att de flesta fortfarande ser fullständigt irrelevanta annonser i sitt flöde pga av annonsörer som kör alldeles för brett.