För småföretagare kan det ibland kännas hopplöst att hitta nya kunder. Men runtom dig letar människor efter din kunskap, dina tjänster. Det som kan binda ihop er är rätt ord på din webbplats.

Häromdagen skulle jag för en kunds räkning leta upp en konsult. När man står inför en uppgift som man inte klarar av, så kan det vara svårt bara att formulera en fråga om det. Vilka termer är korrekta? I värsta fall blir problemet olöst.

Det började med att jag sökte på Google. En (1) träff verkar seriös. I övrigt mest uppgifter från Solidinfo och liknande företagsregister.

Då tänker jag så här: Det kanske inte finns en marknad för konsulter inom det här området. Jag har alltid sagt att ”har du ett problem som du inte kan lösa själv, så hitta en konsult som kan hjälpa dig”, men jag kanske har haft fel. Det kanske inte finns en konsult (eller flera) för varje problem?

Nytt försök: jag gör en efterlysning på Facebook.

På en dag får jag in omkring tio bra tips på personer som arbetar med exakt det min kund söker. Några av tipsen är personer som jag själv är bekant med.

Men ingen av dem finns på Google. Eller rättare sagt; jag hittar ingen av dem på Google när jag söker med ord och fraser som jag tror är någorlunda vettiga. Så som de flesta använder sökmotorer; man söker brett, testar sig fram.

Det här är utmaningen för dig som är konsult – och egentligen alla som vill göra affärer på nätet – att inte bara beskriva dig och din verksamhet på ett sätt som du själv förstår. Jag är den förste att hålla med om att det är svårt. Men man får börja i någon ände.

Tänk så här:

  • Vilka ord använder mina kunder när de letar efter en sådan som jag? Är du arborist, så använd också ord som trädkonsult på din webbplats.
  • Vilket problem är det du har lösningen på? Laborera med skadedjur på träd.
  • Se till att få med varianter av det du arbetar som. Arborist, arboristen, arboristens, arborister osv.
  • Är ditt yrke svårstavat? Arborist kanske kan heta arrborist eller arborrist för andra.

Avslutningsvis några ord om träffytor på internet. Två eller tre av de personer som jag fick tips om saknar egen webbplats. Dessa är det ju svårt att googla fram, hur man än bär sig åt. En tänkbar invändning låter så här: ”jag får mina kunder via kontakter och rekommendationer”. Jag fick tio tips. Jag skickade vidare några av dem till min kund. Ingen som saknade webbplats hamnade i den högen, framförallt därför att det är enklare att tipsa om någon med ett innehåll än en person utan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × två =

Uppåt