Hamnar du högt hos Google, men är ändå inte nöjd med vad din webbplats levererar? Då kan det vara dags att satsa på ditt innehåll och glömma sökmotoroptimering en stund.
Vad betyder det att hamna högt på Google? Rent faktiskt kan man väl definiera det så här:
Om du säljer vattenpumpar och en länk till din webbplats om vattenpumpar visas på första resultatsidan när människor googlar på ordet vattenpumpar – då har du hamnat högt på Google. Ska man vara riktigt rättvis så pratar vi nog till och med om de tre-fyra översta länkarna på denna första sida.
Det är kärvt, särskilt om du arbetar i en bransch med tuff konkurrens.
Därför finns det företag som hjälper dig att hamna högt på Google. Det här kallas sökmotoroptimering. Det handlar dels om att göra så att innehållet på din webbplats hittas av Google och värderas av Googles datorer som relevant för människor, dels handlar det om att ordna så att andra webbplatser länkar till din.
Men sökresultat är inte allt. Att vara synlig på Google kan driva trafik till din webbplats, men vad händer när människor väl hamnar hos dig? Du kanske betalar dyra pengar för sökmotoroptimering, men om trafiken inte leder till affärer så kan man lika gärna – hårt uttryckt – ställa ut pengarna i en kartong på gatan.
Konsulter och företag som hjälper dig med sökmotoroptimering kan göra just detta: se till att du hamnar högt med dina nyckelord och nyckelfraser i sökresultatet. Men de kan inte göra så att din webbplats uppnår dina mål. Om du vill att nya kunder ska kontakta dig, om du vill få prenumeranter till nyhetsbrevet eller om du vill att barnfamiljer ska få reda på hur de nya reglerna för föräldrapenningen fungerar – då måste du arbeta med kvaliteten på ditt innehåll och se över om det finns en röd tråd mellan klicket på Google och det du vill uppnå.
Man kan kanske kalla det för letar-människa-optimering.
Människor har sökt sig till din webbplats och de har ett syfte med sitt besök. Ta reda på varför deras besök inte leder till det resultat du hoppats på – och förändra ditt innehåll.