Med 2,5 miljoner svenska konton på Facebook, så är det frestande för företag att koncentrera sig helt på att ”finnas på fejjan”. Men överge inte gamla kanaler för nya.
Idag skriver branschtidningen Resumé, att reklambyrån Grey Skrotar sajten – flyttar till Facebook. Grey motiverar själva, på det som är kvar av företagets webbplats:
Nu flyttar vi till Facebook. Vi vill nämligen vara där folk redan befinner sig. Och det gör idag 2,5 miljoner svenskar.
Att finnas där människor finns är toppen. Och att helt lämna webbplatsen för att bege sig ”ut bland människorna” låter ju modernt. Frågan är vad det är Grey lämnar och vad de hoppas hitta på Facebook.
Låt mig först understryka att jag personligen inte har något som helst förhållande till Grey, jag reagerar inte av agg eller andra orsaker. Men jag tycker att företaget handlar otroligt fel.
Den grundläggande frågan här är: Om Grey varit framgångsrika med att nå nya kunder med hjälp av sin webbplats, hade de då valt att lägga ned den? Självklart inte.
Grey är inte ensamma. Traditionella reklambyråer är sällan duktiga på att använda webben som skyltfönster, mötesplats och långsiktig kanal. För ett par år sedan var det någon annan reklambyrå (minns inte vilken i skrivande stund) som fick massiv kritik för sin omgjorda webbplats, som till det yttre var gjord enligt konstens alla regler men som i utförande var otillgänglig och slarvig. Efter att ha målat in sig i ett snårigt resonemang om ”att allt var meningen från början”, så kom den avslöjande repliken från byråns chef (ytterst fritt citerat ur ett vagt minne):
Vi får knappast några kunder genom en webbplats, så det spelar ingen roll.
Här sätter han huvudet på spiken: En stor del (?) av reklamvärlden har ingen tilltro till webben, samtidigt som de själva (?) och miljoner och åter miljoner människor använder webben som sin primära källa till information. Om popband, aprikoser, reklambyråer och reningsverk.
Självklart finns det kunder för allt detta på webben.
Att lägga ned sin webbplats för att helt flytta sin digitala närvaro till Facebook är att lyfta armen, resa på sig och säga ”vi kan inte fixa kunder till oss själva på webben, så hur tusan skulle vi kunna göra det åt våra kunder”.
Det behöver knappast påpekas att Greys nedlagda webbplats var gjord helt i Flash. Inte konstigt att Greys talesman (med titeln ”digital director”) David Schwieler säger till Resumé:
Den stora vinsten är att man slipper uppdatera sin vanliga hemsida, vilket är både tråkigt och krångligt.
Det är inte bara vi webbutvecklare som skrattar. Landets samtliga sökmotoroptimerare måste skaka sina huvuden.
Länkar
- Thord Daniel Hedengren: Reklambyrå stänger sin sajt och flyttar till Facebook
- James Royal-Lawson: Close your corporate website and move to Facebook?
Väldigt tänkvärd läsning