Ryktet om e-postens död är betydligt överdrivet. Och konferensen Email Marketing Evolved visar att det är dags att e-postmarknadsförarna börjar räta på ryggen. E-post funkar.

E-postmarknadsföring är en förbisedd konstform. De flesta som arbetar med att skicka nyhetsbrev och andra större utskick ses av andra – och kanske sig själva – som spammare. Det ses som en grumlig verksamhet, på gränsen till det tillåtna och långt ifrån önskvärt.

För att inte tala om hur omodernt det är med e-post. Stenålders. ”Kidsen” har ju inte ens e-postkonton.

Det här ville Anders Frankel råda bot på genom att arrangera en konferens om e-postmarknadsföring för e-postmarknadsförare. Och jag är väldigt glad att jag anmälde mig till Email Marketing Evolved 2010. Eftersom verksamheten e-postmarknadsföring är styvmoderligt behandlad, så är utbytet av kunskap om e-postmarknadsföring detsamma. Hur många konferenser om sociala medier går det på en om e-postmarknadsföring?

Och talarlistan var bästa tänkbara.

Först ut var Dela Quist, en karismatisk engelsman med lång erfarenhet inom digitala affärer (bland annat på dotcom-portalen Excite), som sedan 2001 arbetar enbart med e-postmarknadsföring på Alchemy Worx. Dela talade lika mycket om att e-post är en effektiv kanal, som att e-postmarknadsförare måste sluta skämmas för vad de gör.

När jag pratar om e-postmarknadsföring utgår jag helt från att mottagaren tackat ja till att få e-post från oss. De vill ha våra mejl! Nästa gång någon säger ”nej, folk gillar inte e-post”, så be dem hålla tyst och gör ditt jobb.

Dela Quist summerar branschens rädsla för att uppfattas som spammare med frasen fear and self-loathing in email marketing. Och han nämner en rad punkter där vi som skickar e-post ängslar oss i onödan.

  • Inkorgar är inte fullsmockade, inte om du jämför med till exempel sök och vanlig annonsering.
  • Varför är vi så besatta av antalet öppnade brev? Det är siffror som bara är intressanta för oss som jobbar med det här. Det kan finnas tusen anledningar till att mottagare inte öppnar just det här brevet. Många läser bara ämnesraden, men processar den informationen.
  • Varför är vi så besatta av vilken tidpunkt som är bäst att skicka e-post? När på dygnet är det bäst att få 500 kronor?
  • Blanda aldrig ihop procent och siffror. Om du skickar ett brev en gång i månaden med open rate på 28 procent så är det inte en försämring om du börjar skicka två gånger i månaden och når 24 procent.

Det är dags att sluta att be om ursäkt, att marknadsföra med e-post är som att vara intresserad av en kille eller tjej. Det fungerar inte att tänka att ”han eller hon är säkert inte intresserad av mig”. Gör ditt bästa och låt honom eller henne bestämma det själv!

Dela Quist menar att en strategi för e-postmarknadsföring måste vara skriven med tålamod, den måste ha ett längre tidsperspektiv. Och göras med realistiska förväntningar.

Varför bygger vi upp ett berg som ingen kan bestiga?

Det främsta råd som Dela Quist ville förmedla var: ”Don’t be stupid”. Spammare köper adresser, spammare försöker sälja skräp, spammare försöker lura människor. Gör inte som spammare, så löser sig de flesta problem på vägen. Det gäller också den eviga branschfrågan om leveransbarhet. Gör inte som spammare, så kommer dina brev fram.

Länkar

1 thoughts on “Framtiden för e-post är ljus

  1. En bra sammanfattning av Dela Quists keynote speech, några av de andra talarna hade också en hel del intressanta tankar och idéer.

    Hoppas att Apsis kommer att ordna fler seminarier.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

17 − sex =

Uppåt