Swedbank utsatt för bedrägeriförsök”, rapporterar Svenska Dagbladet och citerar bankens presschef Anna Sundblad:

Vår kundtjänst är nedringd av oroliga kunder.

Eftersom det bedrägeriförsök som beskrivs sägs ha varit omfattande och spridits via e-post, så kan jag inte dra någon annan slutsats än att det är detta meddelande som åsyftas (ämnesraden är ”Oregelbunden aktivitet”):

Hej, vi uppt�ckte oregelbunden aktivitet p� ditt Swedbank konto.
Anv�nd l�nken nedan f�r att verifiera ditt konto omedelbart:
http://internetbank.swedbankn.com/idp/?portal
Mvh, Swedbank

Verkar det komma från din bank? Läge att ringa banken och säkerställa om det här verkligen kan stämma? Visst är det lätt att raljera kring det här – som så hundraprocentigt skriker skräppost – ändå får jag alltid oroliga frågor när den här typen av utskick är i omlopp.

Jag antar att det finns en känsla hos mottagaren, att har man fått en försändelse så besvarar man den. Eller agerar efter budskapet i meddelandet. Detta i kombination med att bedräglig skräppost formulerad på svenska än så länge är ganska ovanlig. Det bör påpekas att åtminstone jag får frågor från personer som är långt ifrån vad man brukar kalla ”internetovana användare”.

Jag vill inte sätta mig på några höga hästar och fördöma, men att Swedbanks kundtjänst ”blir nedringd av oroliga kunder” känns som lite för låg nivå. Lite obegripligt är det, eller hur?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 × tre =

Uppåt