Webbadresser är ofta för långa. Hänvisa så ofta som möjligt till din hemsida.

Det är intressant att studera hur webbadresser används i tryckt marknadsföring, t.ex. på affischer. Du möter dem på stan, i trafiken, i flygplatsernas ankomsthallar. Alla vill nå din uppmärksamhet och tiden är knapp.

Själva reklamtexten, copyn, är nästan alltid kort. Ofta är det man vill att du ska komma ihåg, webbadressen, väldigt lång. Helt i onödan.

Använd adresser som folk kan komma ihåg

Istället för att hänvisa till www.foretaget.se är det vanligt att skriva ut adressen till en specifik underavdelning, t.ex. www.foretaget.se/datorservice. En anledning är att avsändaren tror sig ha identifierat dig som medlem i en målgrupp. En annan anledning är säkert att företagens webbplatser är så röriga att de själva inte tror att du kommer att hitta rätt.

Men när du går förbi affischen och kanske på några få sekunder reflekterar över budskapet, hur ska du då minnas en lång webbadress? Och även om du minns den på ett ungefär så är det högst sannolikt att du funderar en stund; var det »/datortjanster« eller kanske »/dataservice«… och tröttnar.

Det är alltid bäst att referera till enkla webbadresser. För oss som arbetar med struktur, navigering och innehåll är det dock ofta nödvändigt att använda ganska långa adresser. Det är inte bra, men går det inte att undvika så får man finna sig i det. Lösningen är: hänvisa till din hemsida, exempel www.foretaget.se, i alla sammanhang och gör det möjligt för besökaren att hitta webbplatsens information därifrån. Självklart är det en stor utmaning för webbplatsens utvecklare, men det är ingen omöjlighet. Och det är en ansträngning som ger resultat.

Har du en kampanj? Hänvisa till din hemsida och se till att den är tajmad med kampanjen.

Du kanske ska byta webbadress? Eller namn på företaget?

Överväg också att ändra din webbadress om den är för komplicerad. Vad sägs t.ex. om FN-projektet www.millenniumassessment.org? För en vanlig dödlig går det ju knappt ens att uttala…

Kanske är det möjligt att t.o.m. ändra namn på företaget eller organisationen? Framtidsfabriken tog tidigt konsekvensen av att företagets webbadress råkade vara www.framfab.se. Men det är en svår väg att gå; kanske är namnet väl inarbetat och ett för kort namn kan vara otydligt.

Foto: Clavier av Patricia M, Flickr (CC BY-SA 2.0)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 × två =

Uppåt