Det är förrädiskt enkelt att skicka e-post till många mottagare. Det blir lätt fel och utskicken kan ställa till mer skada än nytta. Undvik de värsta fallgroparna; lär av TV4.
Nyhetsbrev är enkla att skicka. Däremot är det svårt att lyckas med nyhetsbrev. Blindskären är många och oberäkneliga. Både teknik och budskap kan krångla.
Man får vara utrustad med en rejäl portion ödmjukhet för att bli bra på att skicka nyhetsbrev. Ett är säkert: mottagarens uppfattning är alltid rätt. Mottagaren avgör om ditt brev är en flipp eller flopp.
De värsta klavertrampen brukar komma från mindre företag och organisationer, där ovana och okunskap ligger bakom misstagen. Men dundertabbar kan lika gärna komma från stora mediabolag. Som TV4.
I veckan fick jag ett brev från TV4, som faktiskt åskådliggör en hel rad misstag som man bör undvika.
Intresse för en sak är inte intresse för allt
Bakgrunden är denna: Jag prenumererar, på egen begäran, på ett nyhetsbrev från Fotbollskanalen, en webbplats som drivs av TV4. Efterhand har jag också fått utskick från Hockeykanalen, en annan av TV4:s nischade kanaler. Detta har jag inte aktivt tackat ja till och för mig är det inte självklart att koppla ett intresse för fotboll till ishockey, men okej…
Det aktuella utskicket gör reklam för ett teveprogram med Carolina Gynning. Som ska para ihop singelkillar med singeltjejer. Eller nåt. Kopplingen? Jag hittar den inte.
TV4:s första misstag: Att mottagaren har visat intresse för något du erbjuder betyder inte att mottagaren är intresserad av allt du erbjuder.
Värde i avsändarens ögon är inte värde för mottagaren

Men lugn; TV4 har en anledning till att skicka brevet till mig. De har något värdefullt att erbjuda (ämnesraden betonar det också: Erbjudande från TV4 – Hitta kärleken i Carolina Gynnings nya dejtingprogram). Så här börjar brevet:
TV4 testar nu ett nytt sätt att hitta deltagare till ett tv-program. Du är slumpmässigt utvald bland mejladresser från våra nyhetsbrev att få det här erbjudande från TV4: […]
Det här vittnar om en väldigt navelskådande inställning, som faktiskt är lite förvånande att se hos en kommersiell tevekanal.
Meningen är väl att jag ska falla platt på marken och tacka högre makter för att jag nås av detta fina erbjudande. Men eftersom jag inte är intresserad av erbjudandet, så är det ju värdelöst för mig. Det är lite som att ha Jehovas vittnen stående i hallen: Visst, det är underbart för er, men inte för mig…
TV4:s andra misstag: Som avsändare ska du inte fråga vad som är värdefullt för dig, utan vad som är värdefullt för mottagaren. TV4 borde ha vänt på steken.
Ta reda på vem mottagaren är
Men tänk om mottagaren är intresserad av dejtingprogram och dessutom är Carolina Gynnings största supporter? Erbjudandet i brevet, att söka som deltagare till teveprogrammet Dagens man, har naturligtvis ett värde – om mottagaren är intresserad. Hur kan man veta vem som är intresserad? Det får man ta reda på. Att bara kasta ut (eller ”slumpmässigt välja ut”, som TV4 kallar det) inbjudan utan att ha en aning om vem mottagaren är bryter mot allt vad reklammänniskor får lära sig första veckan på mediegymnasiet.
En 43-årig, gift tvåbarnspappa kanske kan vara intresserad av att delta i ett dejtingprogram på teve. Men det är inte särskilt sannolikt. Träffsäkerheten i utskicket är miserabel.
TV4:s tredje misstag: Visa att du inte bryr dig om målgruppen genom att inte ta reda på ett dugg om målgruppen.
Testa dina länkar
Okej, vi testar vad som händer om vi klickar på länkarna i brevet. Det finns två länkar i brödtexten som heter Dagens man och båda leder till en intervju med programledaren. Om man ska vara riktigt petig, så tycker jag att det stycke i texten som ska leda till handling är väldigt konstigt formulerad:
Ta chansen och var med i dejtingprogrammet Dagens man. Anmäl dig redan idag på www.tv4.se/dagensman
Här skulle man kanske ha valt att länka texten Anmäl dig redan idag. Uppställt så här blir det väldigt svårt att förstå vad som är skillnaden mellan de båda länkarna. Men, som sagt, det är en detalj.
Låt oss utgå från att jag blir sugen på att delta (eller vara med i publiken, jag är lite osäker på vad erbjudandet egentligen innebär) och klickar på länken efter ”Anmäl dig idag”. Oops, nu gick nåt snett…
Sidan du sökte finns inte på tv4.se.
Kanske har du skrivit fel? Kontrollera stavningen. Det kan också vara en sida som inte längre existerar.
Går jag däremot tillbaks till intervjun med Gynning, så finns där en länk (”Sök till dejtingprogrammet Dagens man!”), som tar mig till ett anmälningsformulär. Det går med andra ord att anmäla sig till programmet, men inte från länken i brevet.
TV4:s fjärde misstag: Tekniken fungerar inte. Det kan bero på tusen orsaker, men faktum kvarstår.
Följ interaktionsdesignen ända in i kaklet
Ja, vid det här laget har jag ju ledsnat och vill avböja vidare utskick från TV4 (men helst fortsätta få nyhetsbrevet från Fotbollskanalen, det som jag faktiskt bett om). Jag får se vad som händer om jag klickar på länken längst ned i brevet: Vill du inte ha några utskick från oss, klicka här för att avregistrera dig. Jag möts då av följande text:
Unsubscribe
Would you like to unsubscribe from our mailing list?
, {min e-postadress}
– Unsubscribe from ”Newsletter”
– Unsubscribe from all our e-mails
Ju djupare man kommer i interaktionsdesignen desto mindre design får man, något som TV4 långtifrån är ensamma om (läs mer i inlägget Håll koll på hela processen i e-handeln). Varför lämnar marknadsavdelningen programmeraren ensam med det viktigaste i processen, kontakten med mottagaren?
Okej, vi går vidare. Vad kommer att hända om jag väljer något av alternativen ovan? ”All our e-mails” låter ju ganska solklart, men vill jag verkligen tacka nej till ”Newsletter”. Är det nyhetsbrevet från Fotbollskanalen? Eller Hockeykanalen? Eller från Carolina? Varför ska jag överhuvudtaget behöva fundera över det?
Jag väljer ”Newsletter” och får på nästa sida veta att ”Your address has been unsubscribed”. Ingen bekräftelse i inkorgen. Hände det något? Kommer jag att få något eller inget brev i fortsättningen? Den som lever får se.
Hur kunde det bli så fel? Kanske det här är ett exempel på vad som händer internt på företag i semestertider. Utifrån kommer bluffakturor från skojarkataloger (se inlägget Sommartider är skojartider), och inne i korridorerna passar programavdelningen på att ”testa nya sätt” när marknadsfolket har ledigt.
Jag hoppas att det är ett olycksfall i arbetet. Alla fel är ju inte roligt.