Hur når jag nya prenumeranter till mitt nyhetsbrev? Istället för att tränga sig på, så kan man hålla sig i bakgrunden och vänta på sin tur. Det visar ett lyckat exempel från Filippa K.
Häromkvällen tänkte jag avsluta dagen med att titta på en animerad film på videotjänsten Voddler. (Filmen var Trubbel i sagoland och den kan vi glömma direkt). I något skede skulle jag göra något annat och pausade filmen. Då visar Voddler reklam i sin spelare. Inte film, utan en stillbild.
Just den här gången visades en bild på en manlig modell och ett enkelt budskap som bjöd in till att prenumerera på ett nyhetsbrev från det svenska klädföretaget Filippa K. (Se hela skärmbilden.)
Vi som arbetar med nyhetsbrev diskuterar gärna, ofta och länge hur man ska nå nya prenumeranter. Inte sällan prövar vi olika pop up-formulär. Vi är som avsändare så angelägna om besökarens gunst att vi ibland glömmer både hyfs och sans.
Det händer också att vi ursäktar oss med argument som ”jo, men 30 % av besökarna började prenumerera – så det gick ju jättebra”. Fast då vill vi ju inte tänka på (än mindre mäta) hur de 70 % som lät bli att prenumerera upplevde saken. (Mer om detta har jag skrivit i artikeln Varför mäter man bara det som går att mäta?)
Därför är det roligt att se exempel på det motsatta – reklam som är diskret och bara visas när den inte stör på något sätt. Jag har tryckt på paus i den film jag ser, nu ska jag göra något annat… Men om reklamen lyckas fånga mig i den situationen med något bra, något roligt, något intressant så kan det vara ”början på en vacker vänskap”.
Det handlar ju om något så viktigt som ett första intryck. Vilken situation jag befann mig i ”när vi träffades”.
Vill du se hela kedjan från annons till färdig prenumeration? Här är bilder från varje steg:
- Annonsen som visas i Voddlers spelar (samma länk som ovan)
- Formuläret för att prenumerera
- Sidan som tackar för och bekräftar prenumerationen
Blir man sugen på att prenumerera? Det kan jag inte svara på, och naturligtvis skulle man behöva titta på statistiken bakom kampanjen för att uttala sig om hur lyckad den är. Jag tycker dock att det avgjort är ett anslag som är väl värt att inspireras av.
Om man ska anmärka på något, så får det bli en detalj: Jag skulle föredra att tacksidan skiljer sig mer från formuläret än vad som är fallet här. Även när jag prenumererat så är rubriken Sign up och det skulle man kunna fixa till, helst förstärkt med att bakgrundsbilden ändras. Besökaren behöver få en bekräftelse på att det faktiskt hänt något.
Fotnot: Daytona är Filippa Ks webbyrå, men just den här annonsen har klädföretaget gjort själva.
1 thoughts on “Hur får jag prenumeranter till mitt nyhetsbrev? Backa undan.”