Är det dags att omvärdera Google? Vi som arbetar med webben anpassar oss efter sökmotorns riktlinjer, men all anpassning riskerar att leda oss dit vi absolut inte vill vara.
Idag skrev jag ut en artikel från den intressanta bloggen Mashable: Top 5 Twitter Trends to Watch. Själva inlägget rymdes på ungefär fyra sidor. Men med navigation, annonser och – framförallt – kommentarer blev utskriften en nådig lunta på 59 sidor. Det är 55 sidor för mycket. Och mycket irriterande.
För den som driver webbplatsen är det enkelt att lösa detta genom att skapa en särskild stilmall för utskifter. Men efter att irritationen lagt sig, så slog det mig att min misslyckade utskift belyser ett helt annat problem:
Jakten på trafik gör att vi bygger sämre webbplatser.
Syftet med webb 2.0 är ju att knyta ihop människor med likartade intressen och göra det enkelt att själv vara en del av publikationen och processen. Det handlar om att skapa mervärde.
Så resonerar också Google. Det finns en tanke om ”det goda innehållet”: Ett bra innehåll engagerar, det skapar utbyte och en webbplats som har många kommentarer och många länkar in och ut premieras.
Men interaktionen med en webbplats är inte längre bunden till den ursprungliga webbplatsen. Min artikel kan kommenteras också på Facebook eller Twitter. Det är ett utbyte som inte nödvändigtvis fångas upp av Google.
För att driva trafik till webbplatsen importerar Mashable kommentarer och länkar från alla kanaler till sin egen sida. Och fångar upp utbytet åt Google. Nackdelen är att artiklarna blir 59 sidor långa.
Det här är skickligt gjort av Mashable, absolut. Men hur smart är det egentligen? Trafik och sökresultat är inte allt. För tanken om det goda innehållet, mervärdet, är det en fullkomlig katastrof.
Om du lägger 20h på att internt fördela länkkraft så är det 20 timmar du kunde ha lagt på annat, exempelvis ragga externa länkar till din sajt, skriver Simon Sundén i sin artikel Googles förändrade relation till nofollow.
Jag skulle vilja lägga till möjligheten att ägna 20 timmar åt att skriva artiklar och delta i diskussioner. Jag ska inte gå i polemik mot Simons artikel, för den handlar om helt andra saker och är mycket intressant, men just denna mening fick mig att fundera över en fråga: Har vi blivit så förblindade av att nå mycket trafik och hamna högt hos Google, att vi mer och mer arbetar som de länkfarmare och tramspåsar vi ”på den goda sidan” fäktar emot?
Det känns som att vi är på väg in i en återvändsgränd.
Tack för ett riktigt bra inlägg!
Du har faktiskt helt rätt när du skriver att det också kan röra sig om 20 timmar för att skriva artiklar och delta i diskussioner. För sanningen är den att skriver du väldigt bra och deltar i diskussioner så får du även länkar på sikt.
Sedan till den mer grundläggande frågan tror jag nog att man ibland får stanna upp och tänka till. Det är lätt hänt att man blir blind när man bygger sajter, twittrar, jobbar med SEO mm. För risken är precis som du säger att man kommer in i en återvändsgränd.
P.S. Mashables artikel är ett enda stort länkbete i sig. Att använda sig av en sådan rubriksättning med Top 5 är ett väldigt vanligt knep när det gäller att få länkar till ens sajt.