Senast uppdaterat den 05 juni 2012
En satsning på marknadsföring behöver inte betyda att du anlitar en marknadsförare. Du kanske använder dina resurser bättre om du tänker i helt andra banor. Som Asha Ali.
Asha Ali är en svensk artist som lite slarvigt kan beskrivas som singer/songwriter. Hon fick stor uppmärksamhet för sitt självbetitlade debutalbum, som kom 2006. Året därpå kom titelspåret till filmen Underbar och älskad av alla, A Promise Broken, och för ögonblicket kan vi höra hennes The Time is Now i en reklamfilm för Saab.
När jag i min gröna ungdom jobbade som volontär på Länstidningen i Södertälje, så intervjuade jag ofta artister och recenserade konserter. Då hade man alltid kontakt med en pressekreterare eller någon marknadsförare, som ett filter mellan artist och journalist. (Kom man inte från de stora drakarna kunde man dessutom bli väldigt nedlåtande behandlad, men sett i backspegeln kan jag tycka att det där filtret var ganska bra – inte minst för artisternas sinnesro.)
Idag ger många artister ut sina skivor själva. Artister som har en publik och som förr hade varit självklara i ”stallet” hos något skivbolag är långt ifrån skivkontrakt. Och det är knappast något bekymmer för artisten, de skulle i de flesta fall inte få ut mer av skivbolaget än de kan göra själva.
Många av de artister som väljer att ge ut sina skivor själva anlitar frilansande proffs för att ta hand om marknadsföring, presskontakter och andra ”sedvanliga skivbolagssysslor”. Det ingår i paketet, där kostnad för inspelning och pressning bara är en del.
Men man kan ju också välja att lägga sitt krut på något annat. I dagarna är Asha Ali ute på marknadsföringsturné i Sverige. Hon gör det alla traditionellt gör; blir intervjuad av tidningar och i olika radioprogram. Det som skiljer hennes arbete från hur ”man alltid har gjort” är att fansen kan följa vad hon gör på hennes blogg.
Jag vet inte om det är en medveten satsning, om det är en vald fokusering eller inte, men faktum är: Asha Ali reser inte i sällskap med någon pressekreterare eller marknadsförare. Hennes resesällskap är en fotograf. Som plåtar och filmar. Och gör det snyggt och snabbt. Asha skriver och fotografen redigerar filmerna. Ungefär två gånger om dagen har något nytt hänt i bloggen.
Det är utmärkt skött, inte minst för att det är lagom mycket. Materialet är proffsigt och intressant samtidigt som Asha Ali inte gör så mycket väsen av det, hon basunerar inte ut några kommunikéer. Genom att inte försöka komma igenom bruset skapar hon nyfikenhet. Hon kommer igenom bruset därför att hennes fans vill det.
Asha Ali visar att det finns vägar som pekar framåt för musikartister. Vad gör de stora skivbolagen? Bläddra i senaste katalogen från Ginza och du får svaret. De satsar på Idol och att ge ut etablerade artisters redan inspelade material på nytt och paketera det som ”Our Swedish Collection” eller ”The Essential Collection”. Godnatt.