Är ett rosa kuvert årets kampanj i Almedalen? Här är sätten att synas många. Alla vill få uppmärksamhet, nå igenom bruset och helst av allt bli ”en snackis”.

Ett av de bättre exemplen, tycker jag, i Almedalen 2016 är en kampanj från partiet Feministiskt initiativ. På torget Donners plats i Visby, själva hjärtat i det som kallas Almedalsveckan, delade partiets företrädare ut ett rosa C5-kuvert med texten Din pension – ett feministiskt besked. Även om det var en ganska stor trycksak (alltid en nackdel när man vill få människor att ta emot ens budskap), så tycker jag att det var ett lyckat initiativ.

Budskapet handlade om pension. Genom hänvisningen till det kända orange kuvertet, så var mottagarens association till ämnet omedelbar. Även pappret i kuvertet var utformat som de skattebesked man brukar få i brevlådan.

Bäst eller inte, så är det ett bra exempel på hur man kan göra för att få form och budskap att stödja varandra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × 2 =

Uppåt