Senast uppdaterat den 29 december 2021
En hel värld har basunerat ut nyheten att Microsoft lägger ned Hotmail, en tjänst med 324 000 000 användare. ”Lägger ned” är kanske väl tuffa ord när den mindre dramatiska sanningen är att företaget förbättrar sin produkt och byter namn på den.
Den webbaserade e-posttjänsten Hotmail ska inte läggas ned.
När Hotmail lanserades 1996 var det en revolutionerande tanke; att erbjuda internetanvändarna gratis e-post på webben.
Redan året efter starten köptes Hotmail av Microsoft.
Hotmail finns kvar
I skrivande stund har Hotmail 324 000 000 användare. Hotmail är ett varumärke, men det är ett varumärke som inte stöder något annat ben i Microsoft-familjen. Nu har man tänkt till på företaget och kommit fram till detta: Vi behåller Hotmail. Men vi gör det nästan lika bra som vår betaltjänst, Outlook. På så sätt kan Microsoft visa upp för företagskunderna att deras tjänster håller måttet för webben och kan konkurrera med Google Apps.
Självklart lyfter Microsoft över sina 324 000 000 kunder från gratisversionen av Hotmail till en gratisversion av flaggskeppet Outlook. Har man 324 000 000 användare så ska man vara bra dum i huvudet för att kasta bort det som dessa användare använder. (Även om sådant händer.)
Microsoft lägger alltså inte ned Hotmail. De byter namn på sin tjänst, fyller den med en massa mums som kommer från betalversionen av ett annat program – för att bättre marknadsföra just denna betaltjänst.
Det är inget konstigt eller unikt med det.
Medias vinkel är att Hotmail läggs ned
Reaktionerna i sociala medier blev stora. Inget konstigt med det. Men det känns helt absurt att dagspress och annan yrkesmässig media rapporterar om att Microsoft ”skrotar” Hotmail. En sak som, om den vore korrekt beskriven, skulle vara företagsekonomiskt helt unik.
Sanningen är ju den, att Microsoft satsar mer på Hotmail-användarna, men byter namn på tjänsten till det kommersiellt bättre bekanta Outlook. Det hela är alltså fullständigt odramatiskt, och skulle kunna ses som en PR-kupp. Bortsett från att Microsoft säkert får extremt många samtal om vad som kommer att hända med 324 000 000 e-postadresser.
Svaret är väl detta: Inget alls.
Hotmail som internet-nostalgi
Men visst, det finns en nostalgisk vinkel. Ingen kommer att kunna skapa e-postadresser av typen ballefjong1974@hotmail.com längre. Man får nöja sig med ballefjong1974@outlook.com istället. (Och om man händelsevis har haft ballefjong1974@hotmail.com så kommer den fortsätta att fungera.)
Länkar
- Kristoffer Törnmalm: Hotmail – snart ett minne blott, artikel i Svenska Dagbladet den 1 augusti 2012
- Microsoft skrotar Hotmail – lanserar Outlook, artikel på DN.se den 1 augusti 2012
Foto: Mathyas Kurmann, Unsplash
Hej och tack till Kristoffer för denna klara och tydlig information om vad som har hänt med Hotmail i relation med Microsoft. Skulle dock gärna vilja fråga honom om jag, som okomplicerad användare av e-posttjänsten inte skulle helst gynnas av att avskaffa min brevlåda hos Outlook-Microsoft som i dessa dagar tvingar oss användare att ”godkänna uppdateringar av Villkor för Microsoft-tjänster” av vilka jag som sagt, bara använder posttjänster.
Hoppas att du får detta mejl och att du kan svara på min fråga. Med vänliga, vänliga hälsningar,