Du som ansvarar för en webbplats har självklart satt upp mål som du mäter och följer upp. Men är det rätt mål?

Du sitter på verksamhetsplaneringen och ska sätta mål för webbplatsen. Okej, var ska vi börja? ”Fler kunder”, säger du. Alla nickar. För det är väl det första man tänker på. (Byt ut kunder mot medlemmar eller nöjda medborgare, om det passar just din situation bättre.)

Du antecknar: ”1. Fler kunder”.

Här finns, tror jag, ett problem. Fler kunder låter som ett självklart mål och det känns också självklart att prioritera det som det viktigaste.

Men frågan är om fler kunder ens är ett mål.

Säg att en järnaffär sätter som sitt främsta mål att öka antalet kunder med X antal procent. Även om målet uppfylls så behöver det inte betyda att järnaffären finns kvar om tio år.

Kanske ligger fler kunder och liknande mål på ett eller flera trappsteg nedanför ett större mål?

Hade jag ägt aktier i den där järnaffären hade jag hellre sett att de jobbat mot att långsiktigt överleva och blomstra. Då kan fler kunder vara ett sätt att nå dit, men inte nödvändigtvis. Låt oss anta att man sätter upp detta mål istället:

”Vi ska vara [målgrupp]:s förstahandsval när det gäller [vad målgruppen gör med järnhandelns produkter].”

Det låter definitivt flumigare än ”fler kunder”, men är nog egentligen mycket mer utmanande.

Det viktiga för järnhandeln i exemplet är kanske inte antalet kunder och antalet sålda produkter, utan vilken roll denna järnhandel kan spela för att kunderna ska uppnå sina mål? Där någonstans kan man bygga ett verksamhetsmål som tar sikte på att överleva och blomstra över tid. För den här järnhandeln kan det mycket väl handla om att satsa på färre, men trogna, kunder. Eller något annat.

Översatt till offentlig sektor skulle det här resonemanget kunna vara skillnaden på att sätta upp mål som ”digitalisera alla blanketter” eller ”digitalisera de behov som tidigare manifesterats i blanketter”.

När man formulerar mål som har med hela verksamheten att göra – saker som kräver djupare analyser och som inte är så enkla att mäta – så blir det tyvärr också besvärligare för dig som är satt att driva en webbplats. Det är ju inte ens säkert att hela verksamheten har satt upp de mål som du behöver för att bryta ned vad webbplatsen ska bidra med.

Hur ska du göra för att lyfta den digitala strategin, så att digitala mål går armkrok med affärs- och verksamhetsmål? Ett första steg kan vara att starta diskussionen.

Hur resonerar du kring det här? Kommentera gärna.

Foto: Chris Liverani på Unsplash

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 × 4 =

Uppåt