När ska du skicka ditt nyhetsbrev för att det ska få bäst effekt? Förr tänkte man sig en mottagare som satt på jobbet – framför en stationär dator. Men mobil teknik gör att mottagaren har e-posten med sig överallt och närsomhelst. Och det ställer stora krav på tajmingen.
När är bästa tid att skicka nyhetsbrev? Det är en klassisk fråga som sysselsatt oss som arbetar med e-postmarknadsföring i drygt ett decennium. När på dygnet får man flest mottagare att öppna sitt nyhetsbrev? Och är det automatiskt samma tid som flest mottagare också klickar sig vidare in på din webbplats (eller vad du nu har för nästa steg i processen)?
Länge svarade jag och många med mig: tisdagar efter lunch. Måndagar är värdelöst, för då sitter alla i möten och fredag eftermiddag är absolut sämst – då är ingen på plats och skulle du råka skicka då, så har ditt brev hunnit drunkna på måndag morgon i helgens skräppost.
Men saker förändras. I allt högre utsträckning gäller det tråkiga beskedet ”det beror på” också för nyhetsbrev.
Fritid har sin primetime när fritiden börjar
Om du vänder dig till en målgrupp som är målgrupp i sin roll som yrkesverksamma, dvs. de är på jobbet och ditt budskap handlar om det de gör på jobbet, så är tisdagar efter lunch fortfarande en bra tid. Men om du ska nå människor i deras roll som föreningsaktiva så kommer de inte att ha tid för ditt budskap i stridens hetta på kontoret. Då är kanske fredag efter 17:00 bäst – en tid som vi ”nyhetsbrevsfolk” länge avfärdat som omöjlig – och i själva verket det första tillfället i veckan som feminister, folkpartister och fältbiologer har tid för sitt föreningsengagemang.
Allt handlar om tajming, om när mottagaren har tankarna på något som är i samklang med ditt budskap. Det är ingen slump att Voddler, Headweb och andra videotjänster skickar ut sina nyhetsbrev på fredag eftermiddag – när kontorsfolkets tankar i trötthetens tecken glider från arbetsveckans stress till fredagskvällens avtrappning hemma i soffan.
E-post i mobilen utmanar bästa tid att skicka nyhetsbrev
Det är vår nya sanning, att e-post i mobilen ställer allt vi tidigare sagt och tänkt och faktiskt sett om bästa tid att skicka nyhetsbrev. Och det intressanta är att det gäller både för nyhetsbrev som skickas till mottagare i yrkesrollen och som privatpersoner. Det handlar om att tajming förändras i takt med att beteenden ändras.
Det var under några säsonger då jag jobbade med TV och digitala kanaler under primetime som förändringen blev väldigt tydlig. Flöden i sociala medier, e-post, webb hade en helt annan – blandad – karaktär än för bara några år sedan. Jobb och fritid vävs samman – och det gäller för allt fler människor. Det handlar inte bara om att arbete spiller över i privatliv, det handlar inte minst om att vi kollar e-post – som kan gälla jobbet – en lördagskväll klockan tio i nio… bara därför att alternativen inte erbjuder något bättre.
Med andra ord: När Melodifestivalen börjar bli tråkig är kanske den bästa tid du kan skicka ditt nyhetsbrev?
Foto: Peter Castleton, Flickr
ring mig, 0708884418