Varför visar vi upp varor när målgrupperna tänker på situationen som varorna används i? Kolla skyltfönster på stan och låt dig inspireras till bättre kommunikation i digitala kanaler.

I kvarteret där jag jobbar ligger second hand-affären Emmaus. När jag passerade på morgonen idag noterade jag butikens skyltning.

Även om det just idag har snöat mer än någon annan dag den här säsongen, så får man väl ändå säga att våren är på gång. Åtminstone är den det i tanken.

Och det här verkar butikspersonalen ha tagit fasta på.

De skyltar med de varor de har att sälja. En blomkruka.

De skyltar med varor som används för det de är tänkta. En blomkruka med blommor.

De skyltar med varor och kompletterar med situationer som får den intresserade att känna suget efter varan. Bredvid blomkrukan ligger några blomsterlökar på en bädd av jord.

Självklart kommer den som går i trädgårdstankar att känna igen suget efter den situation som varan används i. Det är ju där mottagaren har sitt intresse, inte egentligen i själva varan.

Självklarheter? Kanske, men samtidigt är världen full av tråkiga skyltfönster – både i den analoga och digitala världen.

Det här är något som jag tror att vi som arbetar med kommunikation kan lära oss mycket av. Visa vad man gör med produkten, inte bara produkten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett × 3 =

Uppåt