Många svenskar har ett konto på LinkedIn, men det är ganska få som är riktigt aktiva i nätverket. Det håller på att förändras, och gör det snabbt. I samma takt blir företagssidor på LinkedIn vanligare – men vad ska man göra med sin sida? Här är några exempel på hur företag kan jobba med sina företagssidor på LinkedIn.
Hur agerar företag och organisationer på Facebook? Är du någorlunda aktiv själv så har du sett det och vant dig vid hur varumärken blivit en del av den sociala vardagen. Men eftersom färre är aktiva på LinkedIn – och att yrkesnätverket är mindre avspänt – är det för många inte lika självklart hur och med vad ett företag ska interagera med människor på LinkedIn.
Har ditt företag ingen LinkedIn-sida än? I artikeln Företagssida på LinkedIn – så kommer du igång får du tips om hur du rivstartar.
Vad vill andra läsa är svaret på vad du ska skriva
Först måste man kanske fråga sig vad som är roligt, spännande eller nyttigt med LinkedIn. Eftersom det är ett ”Facebook för yrkeslivet” så är det klart att det mesta handlar om jobbet. Men också om personen. Vad jag jobbat med är också ofrånkomligen kopplat till vem jag är. Anledningen till att vara med på LinkedIn är
- att man söker arbete,
- vill vårda sitt personliga varumärke för att någon gång framöver kunna byta jobb och
- för att nätverka kring frågor som intresserar en.
Ju mer aktiv man är på LinkedIn – eller egentligen vilket annat socialt nätverk som helst – desto mer avslappnad blir man sett till vad man tycker är okej att göra, och vad man tycker är normalt att andra (som företag) gör.
Vad ska du skriva på din företagssida? Du ska skriva det andra vill läsa. Tänk dig in i vad du själv vill ha som person av ett annat än ditt eget företag. Utgå från det. Och pröva dig fram.
Företag som lyckas är företag med personlighet
Var inte rädd för att vara personlig också på LinkedIn. När vi skriver i jobbet är vi ofta onödigt stela – vi vill inte riskera att vi ska framstå som oseriösa. Men stelt är tråkigt för mottagaren. Och även i yrkeslivet väljer man bort det som är tråkigt och oinspirerande. Bygg på engagemang.
Vad är en bra företagssida på LinkedIn? Egentligen måste man ha insyn i företaget för att avgöra det, eftersom bara en sida som bidrar till företagets affärer, verksamhet eller varumärke är bra på riktigt. I den här artikeln skriver jag om sidor som kommunicerar bra, det vi kan bedöma från utsidan.
Uppsalabolaget Salgado jobbar med en uttänkt röd tråd
I Uppsala finns ett företag som heter Salgado Kommunikation, som arbetar mycket med sociala medier – och just därför säkert har lagt ned extra energi på sin LinkedIn-sida. Salgado får vara exempel på hur man kan arbeta med en röd tråd från LinkedIn till affär.
På alla företagssidor på LinkedIn finns en intern navigering, som kan variera lite beroende på vad företaget har fyllt i. I nästa steg klickar jag på Produkter och tjänster i denna meny (bredvid Salgados logotyp).
Nästa steg är att läsa vidare om en enskild tjänst, jag tar Prezi-kurs. Notera att alla tjänster visas med en bild som symboliserar just den tjänsten. Bilder är viktiga och det är många som slarvar med bilder på LinkedIn.
Nu kommer vi till det riktigt fina i kråksången: I högermarginalen på produktsidan har man möjlighet att länka till en sida på sin egen webbplats – en sida som naturligtvis ska handla om just den produkten som jag visat intresse för. Jag klickar på länken.
Här har Salgado tänkt till på ett mycket bra sätt. Tjänsten presenteras på två sätt – med en bildpresentation och i text. Det gör att besökaren kan välja vilket format som passar den enskilde bäst samtidigt som sidan passar sökmotorer (genom att det faktiskt finns en beskrivande text). Och – inte minst – det finns på sidan en tydlig call-to-action, en ruta för att antingen kontakta Salgado själv eller ange att man vill bli kontaktad.
Hur får jag människor att komma till företagets LinkedIn-sida?
Det första steget i Salgados röda tråd är – tror jag – en statusuppdatering på LinkedIn. Om man skriver engagerande och relevanta inlägg, t.ex. tips om hur människor kan använda de produkter och tjänster man erbjuder, så kommer de som följer ditt företag att interagera med dig. De klickar på ”gilla” och de kommenterar inlägg. Det gör att dina inlägg syns hos dessa personers kontakter. Att du är aktiv i flödet på LinkedIn är det första trappsteget i den affärsprocess som leder fram till att du får en ny kund genom LinkedIn.
Svenska företag blir allt bättre på att arbeta med sina företagssidor på LinkedIn, men för många är det fortfarande långt kvar till att knyta kontakter som faktiskt drivs vidare – till affär eller rekrytering.
Vill du hitta inspiration till din egen företagssida? Min erfarenhet är att de företag som tjänar mest på att vara aktiva på LinkedIn är bättre än andra på att kommunicera här. Ofta handlar det om konsultbolag eller andra som har stora behov av att långsiktigt rekrytera personal.
Låt inte din LinkedIn-sida bli ett bortglömt skjul
Det finns många företag som – när de upptäcker möjligheten med företagssidor på LinkedIn – gör en ambitiös satsning på att fylla på med innehåll, tjänstebeskrivningar, kontaktpersoner m.m. Men när man inte får den framgång man hoppats på (eller helt enkelt glömmer bort att uppdatera sidan), så lämnas sidan vind för våg. Det är lätt hänt, men skadar naturligtvis varumärket.
Tänk på att byta ut kontaktpersoner när dessa slutar hos dig. Ändringen görs inte av den enskilda personen (han eller hon uppdaterar ju bara sin egen profil), utan det är du som administrerar sidan som måste byta till en annan medarbetare hos dig. Det är enkelt att hålla en LinkedIn-sida uppdaterad, men du behöver ha en rutin så att det faktiskt blir gjort.
Foto: A Name Like Shields Can Make You Defensive, Flickr
1 thoughts on “Exempel på bra företagssidor på LinkedIn – hur gör man?”