Om du kan ett ämne väldigt bra, så är dina argument starka. Men din kunskap är inte ett argument i sig.
Idag springer jag halvmarathonloppet Kungsholmen Runt, och dagen till ära plockar jag fram ett par nya Puma Complete Eutopia ur sin kartong. Knutet kring ena skon sitter en liten röd lapp från tillverkaren – ett varumärkes branding vilar aldrig.
Så här står det på lappen:
Puma has been in the Helps-You-Look-Good™ business since 1948.
We know what we’re doing. People in magazines wear this stuff. Fashion people, sporty people. People who don’t have to wear a suit everyday.
So, we know it works.
För det första: Puma är ju ett världskänt varumärke. Inte behöver de låtsas vara street-smart?
För det andra: Visst är man ibland frestad att drämma näven i bordet och utbrista ”hallå, jag har jobbat med det här sedan stenåldern, jag vet vad jag håller på med”. Men ingen blir ju gladare för det.
Ingen förstår dig bättre för att du säger att du kan dina saker. Eftersom det inte är ett argument i sig.
Så frestas inte att göra som Puma; var sparsam med att blicka inåt när du talar om dig själv, ditt företag och ditt varumärke.
Foto: Iva Rajović på Unsplash