En hemsida får inte vara så statisk att den inte kan lyfta fram och ge utrymme för det viktigaste. Något som kan variera kraftigt från tid till annan.
I natt har stormen Dagmar dragit fram över delar av Sverige, med många nedfallna träd som följd. Både tågtrafik och bilvägar har drabbats, något som gör att tågen inte kan ersättas av bussar – eftersom Trafikverket avråder från resa på vägar i de drabbade områdena. Tufft för många resenärer, som haft avsikten att lämna julfirande för arbetsdag.
Återigen står SJ i blickpunkten, eftersom det är deras tåg som inte kan åka. Stormen är självklart inte SJs fel, och det tror jag att resenärerna – hur hårt prövade de än är av SJs övriga problem – har förståelse för. I kvällens Rapport frågar reportern en kvinna som fastnat på Stockholms Central om just den saken:
Visst kan man ha förståelse om man blir informerad om vad som händer. (Citerat fritt ur minnet.)
Detta är centralt för vår upplevelse. Vi vet ju själva att saker och ting kan gå på tok, att händelser utanför vår kontroll kan ställa till det för oss. Vi förstår att en storm inte går att ro på och om Trafikverket avråder från trafik så är det av omsorg; därför att det är farligt. Men vi vill veta om det, vi vill få reda på det i rätt tid och på rätt sätt.
För SJ är situationen katastrofal. En yttre händelse har påverkat mycket stora delar av deras tjänst, de kan inte själva ta fram alternativ till den egna tjänsten – alternativen är stoppade av tredje part. Vad de kan göra, är att informera sina kunder om vad som händer. Och om inget händer – informera om det.
Vad hittar vi på SJs hemsida denna katastrofala dag? (Klicka här för att se en skärmbild från idag, 2011-12-26.)
Låt oss först konstatera att varje hemsida, startsidan på en webbplats, kan delas in i områden som har olika värde. Vad får störst utrymme? Vad är mest centralt? Vad syns på skärmen utan att man skrollar? Rent objektivt kan man – med tillgång till webbplatsens statistik – räkna fram hur stora värden varje prick på hemsidan genererar företaget (eller vilken skada den orsakar). På SJs webbplats är bokningsfunktionen helt central, tillsammans med inloggningsfunktionen för ”mina sidor”. Det verkar rimligt. Därutöver tycker jag att SJ prioriterar fel.
Idag skulle naturligtvis trafikläget vara i fokus. Och det finns en liten tarm i högermarginalen som informerar om detta. I konkurrens med en slider, ett utrymme för bannerannonser för att boka teaterbiljetter och annat i anslutning till sin resa.
Det är inget fel att göra reklam för relaterade tjänster och produkter. Men det måste gå att lyfta viktigare information, när det finns sådan. Låt marknadsavdelningen säga vad de vill om lönsamhet och ”tredjepartssamarbeten”.
Lyft det viktigaste. Se till att annat innehåll kan maka åt sig när du genomlever en kris. Gör det enkelt för den personal som är i tjänst att genomföra ändringarna.
Och vinn dina kunders förståelse.
Foto: Zachary Keimig, Unsplash
1 thoughts on “Din hemsida måste ha utrymme för det viktigaste”