Under julhandeln blir det tydligt hur viktig webben är också för den fysiska butiken. Och ”vad som fungerar” kan ändra sig över tid.
I skrivande stund är det bara dagar fram till julafton och det är precis i brytpunkten mellan sista chansen i e-handeln och slutspurt i fysisk butik. En intressant tid, tycker jag.
Det finns många uppenbara likheter mellan e-handel och traditionell handel i butik. Samma mekanismer lockar oss människor till köp, men vägarna dit kan ju se väldigt olika ut på webben och i den lokala butiken.
Likheter och skillnader förändras
När man talar om skillnader mellan e-handel och fysisk handel tycker jag att man ofta missar något väsentligt: Skillnaden är inte statisk. Det som gäller e-handel och butik gäller kanske inte alltid, i alla situationer, alla dagar på året.
Jag tänker såhär:
Fram till veckan före jul pratas det mycket om e-handel. Det är fram till att det blir omöjligt att leverera som är den viktigaste tiden för e-handeln. Men dagarna närmast jul är naturligtvis helt döda för de flesta e-handlare; för dem har julhandeln passerat.
I butiken är stämningen den motsatta.
Första steget till butiken tas på webben
Säg att jag vill köpa en morgonrock till svärfar. Är det början av december kanske jag sitter framför datorn och googlar: ”morgonrock frotté grön e-handel” eller något liknande. Den som hamnar högt i sökresultatet har fått arbeta hårt, metodiskt och under lång tid för att hamna där. Är webbplatsen förtroendeingivande och enkel att hantera – och priset är det rätta – så kanske jag slår till och beställer. Bekvämt.
Men är det bara dagar fram till att julklapparna ska öppnas, då är läget ett annat. Eller; behöver det vara det?
Mitt behov är detsamma, det är distributionen som ser annorlunda ut. Ska jag ge mig ut på stan och leta? Var hittar man en morgonrock, jag som aldrig köpt någon förut? Vilka affärer har någon snygg – som finns i lager, som har rätt pris, rätt storlek, rätt färg? Paniken närmar sig.
Självklart skulle man även i det här läget behöva söka på nätet. Jag kanske försöker med ”morgonrock herr södermalm”. Finns det en butik på Götgatan som säljer morgonrockar och har sitt sortiment på webben? Då går jag dit. Slipper stressa. Jag blir nöjd, handlaren blir nöjd – förhoppningsvis blir även svärfar nöjd.
Fysiska butiker behöver inte ha e-handel. Men jag tror att de har allt att vinna på att finnas på webben. Och att vara närvarande med kvalitet och arbeta med samma tålmodiga strategi som ger framgångsrik e-handel.
Foto: Lucrezia Carnelos, Unsplash