Det är svårt att prata om sig själv. Ännu svårare är det att prata om sin egen verksamhet. Vi företagare måste bli bättre på att beskriva vad vi gör – utan floskler.
I humorgruppen Killinggängets värld förekommer karaktären Percy Nilegård, en extremt självcentrerad och uppblåst typ som titulerar sig själv saker som kulturstrateg och managementkonsult. Percy Nilegård spelas – och skapades – av Johan Rheborg och jag är övertygad om att det mesta i det Percy säger och gör har någon bakgrund i verkligheten. Skruvat och i skrattspegel, men ändå… Det är nog ingen tillfällighet att Nilegårds devis, åtminstone i början av karriären, var ”ödmjukhet, moral, artisteri” – en fras som faktiskt används av ett konsultbolag (med tillägget ”sekretess”!)…
I något av Killinggängets teveprogram säger Percy Nilegård, i sin ständiga svada av corporate bullshit, något om att ”vi tillhandahåller helhetslösningar inom…” och det är en fras som av någon anledning har etsat sig fast hos mig. Förmodligen för att den ligger vardagen och verkligheten så nära.
Mycket riktigt, söker man på frasen ”vi tillhandahåller helhetslösningar” så levererar Google 5 400 träffar. Självklart är det ingen vetenskap i att googla, men det ger ändå en fingervisning om att företagare uttrycker sig på – bland annat – det här sättet.
Det finns väl i huvudsak två anledningar till att man använder floskler. Man har inget att säga. Eller man vet inte hur man ska säga det man vill säga. Att harkla sig fram med tomma fraser brukar gälla dem som är amatörer på kommunikation; man är bra på att montera radiatorer men ingen fena på att prata om det. Det är okej, tycker jag; det kan man svälja.
Mörkrädd blir jag först när människor som är proffs på att kommunicera, och som kanske till och med har som arbete att hjälpa andra att kommunicera, också stammar fram något om ”helhetslösningar”, ”marknadsledande” och ”inom segmentet x och y”. Handen på hjärtat, så är jag själv inget undantag – det är svårt att uttrycka sig och av någon anledning så är det extra svårt att berätta om sin egen verksamhet.
Flera av de bästa kommunikatörerna jag känner till börjar också läsa innantill när de ska beskriva sitt företag. De opersonliga flosklerna trollas fram som från ingenstans, mitt i något brandtal för modern kommunikation. Ingen nämnd, ingen glömd.
En annan skrattspegel för det här fenomenet tillhandahåller söktjänsten 118100 som, i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola, presenterar företag med beskrivningar som roboten Elvis tagit fram. Underlaget är olika källor som sätts ihop efter ett visst mönster. Elvis uppges vara både intelligent och självlärande, men lite torftigt tycker jag att han beskriver mitt företag:
Portabla Media ligger på Hummelvägen i Årsta och vi är ledande inom området kultur nöjen och evenemang.
Sedan 1994 sätter vi dig i centrum. Kulturen underlättar dit (sic!) liv och gör det behagligare. Konsten berikar ditt liv! Mycket välkommen att kontakta oss på Portabla Media.
På liknande sätt beskrivs alla företag hos 118100 (såvida man inte själv redigerat uppgifterna).
Inget av det här har jag skrivit. Inget av det här har tidigare skrivits om mitt företag. Elvis har fångat upp att firman är registrerad inom området Litterärt och konstnärligt skapande (eftersom jag var verksam som frilansjournalist 1992, när firman startades). Men resten? ”Konsten berikar ditt liv” lägger Elvis i min mun och det är tamejtusan snudd på kränkande. 😉
Det finns bra exempel på hur information från olika källor kan sättas ihop till en ny helhet (min egen favorit är Qwiki). Men varför i hela friden limma ihop informationen med banala klyschor?
Roboten Elvis – eller snarast hur Elvis satts samman – drar ned brallorna på oss företagare. Vi måste bli bättre än Elvis på att berätta för våra kunder vad vi gör, vad som skiljer oss från våra konkurrenter, vad vi är bra på (och hur mycket det kostar) – utan att ta genvägen över söndertuggade klichéer.
Det handlar om tydlighet och trovärdighet, men också om försäljning. Vem vill köpa från någon som inte verkar tro på sin egen verksamhet?
Nej, jag tillhandahåller ingenting. Det är inte det jag arbetar med. Hur beskriver du din verksamhet?
Länkar
- Anders Lotsson: Är ”free” en klyscha?, krönika i Computer Sweden den 28 januari 2011
Lästips
- Lars Melin: Corporate bullshit – om språket mitt i city (Schibsted, 2007)
Hej Entreprenör, vivör, lebensman!
Luften är fri och man får tycka vad man vill, men på något sätt ska man ändå beskriva vad man arbetar med. Webbstrateg och projektledare är ju yrken, till exempel. Om det var så du menade?
/ Magnus
Varför har jag inte läst detta förrän nu? Nåja: Gotcha!
”webbstrateg
projektledare
starkt engagemang
kommunikation
marknadsföring
digitala medier
erfarenhet
webbutveckling
näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer.”
Bra sagt! Jag har valt att ta in en specialist på just kommunikation för att göra om min egen site, med resonemanget ”jag sysslar med servrar, inte hemsidor”. Jag ska se till så det inte blir en massa floskler i mina texter!;)