Varför skicka reklam till någon som inte vill ha? Varför riskera sitt varumärke och sätta sig i samma tvivelaktiga sits som bluffmakare? Nu är det dags att ta den svenska skräpposten vid hornen och inleda Operation Svensk Spam – Skräppost.

Vill du nå nya kunder med hjälp av e-post? I marknadsföringslagen beskrivs vad man får skicka och till vem. De flesta håller sig till lagen, några få klampar över den med gummistövlarna på och ett ökande antal företag och organisationer laborerar i gränslandet mellan tillåtet och otillåtet.

I Sverige är spam inget stort problem. Om man jämför med den engelskspråkiga världen. Som svensk är det fortfarande ganska snabbt gjort att avverka en inkorg med ett par tusen skräpmeddelanden. Men det där kommer naturligtvis att förändras. Fler och fler bluffmakare kommer att skicka smartare och skickligare utförda brev… på svenska.

Men allt som är obeställt är inte spam. Som företagare får du skicka erbjudanden till andra företag, men inte till privatpersoner och enskilda firmor. I lagtexten får du, men jag undrar varför så många skickar av den anledningen att det är tillåtet, inte därför att det för mottagaren är önskvärt.

Den som skickar spam avslöjar sig själv

En bra värdemätare på vad som är oönskad reklam och vad som är spam är hur avsändaren formulerar varför man har fått brevet. Oftast har ju den som står bakom ”erbjudandet” en formulering i stil med ”det här e-brevet har skickats till namn@foretag.se därför att vi tror att du är intresserad av vårt erbjudande”. Inom den här gråzonen finns det, grovt sett, två varianter:

  1. Vi vill informera dig om vår produkt eller tjänst. Vill du inte ha fler brev, så klicka här.
  2. Vi försöker komma undan lagtexten genom att formulera oss snårigt. Bry dig inte om att klicka på annat än köp, vi kommer aldrig att sluta bomba dig med vårt skräp.

Det finns naturligtvis en avgörande skillnad på dessa två, även om båda står för obeställd reklam.

Operation mot skräppost på svenska

Nu inleder jag Operation Svenskt Spam – Skräppost. Jag saxar ur e-brev som jag får från företag och ”företag” som jag säkert vet att jag inte har beställt information av eller har en etablerad kontakt till. Avgör själv vilka som hamnar i vilken grupp…

  • StoreOnNet nyhetsbrev skickas endast till företag och offentliga e-postadresser i Sverige, enligt Spamlagen. Du har möjligheten att avregistrera dig här för fortsatta e-postutskick från StoreOnNet.
  • Hjärtum Seminarier AB © Detta e-brev distribueras till utvalda befattningshavare på företag, myndigheter och organisationer etc. där vi med beaktande av reglerna om oönskad reklam till privatpersoner hämtat din e-postadress från officiella adresskällor som hemsida, UC, Kommuninfo, E-postleverantören och PAR. Informationen är således inte riktad till dig som privatperson. Dock respekterar vi självklart om du inte vill ta emot mer information. Klicka då bara på länken nedan.
    Avanmälan nyhetsbrev
  • Kommuninfo.se, Kommunernas Kalender Avregistrera mig från detta utskick
  • 7pc.se och K-Software.biz
    Högt ärade Kund / Kontakt !
    Ni har mottagit denna mail eftersom ni har valt att vara en del av vår mailinglista, vilket vi värdesätter mycket högt. Om ni önskar att lägga till en adress eller inte längre önskar att stå kvar på listan, Klicka här: Maillista
    Skulle ni ha mottagit denna mail pga. att någon annan har klarat att lägga er in på vår mailinglista beklagar vi detta på det starkaste. Tyvärr är det mycket svårt att förhindra att sådant kan ske. Detta drabbar därför så väl oss, som andra stora aktörer i marknaden.
    Vi önskar självklart att ha er på vår mailinglista, men endast enligt ert eget önskemål. Skulle ni önska att bli borttagen så följ länken ovanför.
    Efter att en emailadress har blivit borttagen från vår lista, blir den svartlistad så att den inte mer kan läggas in på vår lista. Detta för att beskydda er mot falska registreringar. Om ni önskar att vara en del av listan efter att ha tagit er bort, måste ni därför kontakta oss manuellt.
    Använd inte Replay-To-Sender / Svara knappen om du vill kontakta oss, eftersom denna postlåda inte läses av människor.
    Vi önskar Er en riktig bra dag.
  • Promohouse Ltd: Du har fått detta e-postmeddelande eftersom du har anmält dig till nyhetsbrev från Promhouse Ldt..
    Om du inte längre vill ha reseerbjudanden via e-post, klicka på följande länk:
    Jag vill inte ha fler reseerbjudanden – ta bort e-postadress
  • This is a message from Daytoner AB. We hope this communication is welcomed, but if you do not wish to hear from us in the future, you can unsubscribe here.
  • Innehållet i nyhetsbrev ska inte tolkas som ett åtagande från DokuMeras sida. Informationen sänds ut i befintligt skick, utan garantier och digitala signaturer. Vårt nyhetsbrev skickas automatiskt till våra kunder och intressenter. Vill du inte ha detta nyhetsbrev framöver, klicka här för att avprenumerera.
  • Yesprint: Du får detta nyhetsbrev eftersom du är registrerad i vår databas. Om du inte vill få nyhetsbrevet skickat till dig i fortsättningen så kan du avregistrera dig här
  • Avisera: Du får detta nyhetsbrev eftersom du är registrerad i vår databas.
    Om du inte vill få nyhetsbrevet skickat till dig i fortsättningen så kan du avanmäla dig här
  • FaxInEurope: Detta e-post är sent inom de regler för epostmarknadsföring i ”Data Protection & marketing Legislation in Europe”; Anser Ni att e-posten är sent felaktig, avregistrera denna adress vid att klicka här.
  • Avsluta nyhetsbrev från Metodicum AB. Din e-post namn@exempel.se
    Klicka här och fyll i Dina uppgifter.
    (Fungerar inte länken, vänligen kopiera och klistra in adress nedan i din webbläsare)
    http://www.metodicum.se/bara-ett-exempel-pa-lank
  • PartnerCom Nordic AB: Du får detta nyhetsbrev eftersom du är registrerad i vår databas pga någon i vår organisation tidigare varit i kontakt med just dig.
    Om du inte vill få nyhetsbrevet skickat till dig i fortsättningen så kan du avanmäla dig här
    Tänk på miljön när du skriver ut detta e-postmeddelande.

Räkna med att listan kommer att fyllas på. 😉

Det bör påpekas: Det håller inte att försöka skriva sig fri genom att ha en ”avsluta prenumeration”-länk. Den må vara hur giltig som helst, men hur vet jag som mottagare det? Den klassiska rekommendationen är att aldrig svara på skräppost på något sätt (det är oftast bara ett sätt att bekräfta för spammare att adressen används och du blir snart överöst av mer skräp). Detta gäller naturligtvis även utskick som är skrivna på svenska.

Vissa avsändare har jag förståelse för. De vill komma ut med sin reklam, de har en juste attityd och gör det enkelt att avbeställa. Frågan är varför de väljer att dela planhalva med bluffmakare. Varför skickar de sina erbjudanden som flaskpost; på chans?

Bild: www.youthedesigner.com

Länkar

4 thoughts on “Operation svensk spam – dags att säga ifrån mot skräppost

  1. Bra initiativ!

    Seriös marknasföring går ut på annonsering på Internet.
    De som tycker att de är bra på ”internetmarknadsföring” och använder spam (och kallar det nyhetsbrev) är okunna i kombination med oseriösa!

    Keep up the good work! =)

  2. Hvordan stopper man mon spam fra crystone.se ???

    Der må vel være, som i DK, et sted at anmelde spammere? Selv melder jeg dem altid til spamcop.net, men det stopper ikke dette spil-foretagende.

    Venlig hilsen
    HL

  3. Vad avser Dokumera har de även börjat att spamma runt på olika sajter med anonyma kommentarer innehållande tillbakalänkar till deras egen webbplats. Känns milt uttryckt oseriöst av ett så pass etablerat företag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

femton − tolv =

Uppåt