Det irländska flygbolaget Ryanair har gjort sig kända för sina låga priser – och för sina ofta okonventionella metoder att berätta om dem. Men den arrogans som bolagets vd visar upp riskerar att skada varumärket, också på lång sikt.
Hur man kommunicerar och vad man når fram med bygger inte alltid (kanske sällan?) på rationella resonemang. Ett flygbolag kan säga ”vi har låga priser”. Som kritisk konsument vill jag verifiera detta på något sätt, och inte minst – jag vill känna det. Ryanair har varit skickliga på att sticka ut hakan och samtidigt effektivt få oss att känna vad varumärket står för. ”Vi ska ta betalt för toaletterna ombord, så kan vi pressa priserna ännu mer” är ett sådant budskap. Det sticker ut, får spridning och förmedlar känslan i varumärket. Billigt till varje pris.
Uttalanden som skadar varumärket
Jag har rest ganska mycket med Ryanair och har aldrig haft några problem med bolaget. Men som resenär börjar jag tveka, då bolagets vd Michael O’Leary under veckan som gått gjort en rad arroganta uttalanden om uppgifter som ska ha spritts från bolagets piloter. Jag säger inget om sakfrågan, och är inte insatt i den, men ur ett konsumentperspektiv tänker jag så här:
Om Ryanair slår ifrån sig den kritik som riktas mot bolaget, så kanske det gäller annat än bara piloternas eventuella fackliga verksamhet. Och om ett flygbolag kommunicerar något som gör mig som resenär osäker, då skadar man det egna varumärket rejält. Tror jag.
Ryanair får kritik från varumärkesexpert
Under rubriken O’Learys ”apkonster” kan sänka Ryanair i Svenska Dagbladet i dag (i den tryckta upplagan är rubriken Apspel av Ryanairs vd) kritiserar Richard Wahlund, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, O’Learys uttalanden:
Tar folk till sig en starkt negativ image får det konsekvenser, säger Wahlund och menar att ett skadat varumärke kanske inte märks nu – men kan drabba bolaget hårt i händelse av en allvarlig olycka eller kris långt senare.
Berätta på ditt eget sätt – men var noga med budskapet
Att berätta på ditt eget sätt kan vara bra. Sticker du ut hakan finns möjligheten att du både får uppmärksamhet och att din målgrupp känner ditt budskap. Men tänk på vad du vill säga.
I det här fallet har Ryanair slutat att prata om sina låga priser och kommunicerar nu något helt annat.