Låtsas inte som att du ger bort något värdefullt när du egentligen bara säljer ut dina kunder till någon annan. Gör inte som Tradera.
Idag kom ett mejl från auktionssajten Tradera. Kort och koncist – de bjuder mig på en Trisslott.
Hej NN!
På Tradera har vi nu snart haft 100 000 000 annonser. Det vill vi fira tillsammans med dig genom att bjuda dig på en Triss!
Hämta din lott innan 27/9 2009. Lycka till!
Visst, det är ju bara att slå till. Men riktigt så enkelt är det inte (som det sällan är). Landningssidan (branschterm för ”sidan jag kommer till när jag klickat”) talar ett helt annat språk. Och budskapet är ganska dunkelt. Själva meddelandet knyter an till e-brevet; i en bild visas texten ”Hämta din triss och få chansen att vinna 50 000 kr i månaden i 25 år”. Så långt är allt väl, men sedan förväntas jag kryssa i två medgivanden…
( ) Ja, tack! Jag vill gärna ha min Triss och samtycker till att Tradera får lämna mina uppgifter till Svenska Spel. Därefter får jag ett användarkonto som jag kan använda till att hämta min digitala Triss på svenskaspel.se
( ) Ja, jag godkänner villkoren för Spelkortet och spel på svenskaspel.se
Och därunder en knapp med texten ”Hämta din Triss!”… Hallå, var kom Svenska Spel in i bilden? Och var i sammanhanget är det klart att jag härmed skaffar ett konto hos bolaget?
Det hade varit en annan sak om Tradera beskrivit erbjudandet som det verkligen ser ut: Svenska Spel ger dig en trisslott om du också blir kund hos dem. Då hade det varit okej. Nu tror Tradera att de kan lura i mig att det rör sig om en generös gåva från Tradera.
Alltså: Tradera firar hundra miljoner auktionsobjekt med ett reklamerbjudande från tredje part. Tjugofem spänn är jag som kund värd.
Det finns två ord för den här kampanjen: Den suger!