Metaforer förenklar. Men bara om mottagaren delar dina erfarenheter. Mitt råd är att testa om andra förstår vad du menar.
Metaforer är bra. Med en metafor kan man – åtminstone försöka – förklara komplicerade saker och känslor med vardagliga sammanhang.
Natur och Kulturs Svenska Ordbok exemplifierar ordet så här:
I meningen ”Du är en ängel” är ”ängel” en metafor som betyder ”mycket snäll”.
Men metaforer är svårt. Enkla saker kan missförstås om mottagaren inte har samma erfarenhet som avsändaren.
It- och konsultbranscherna gillar metaforer. Kanske därför att man verkar inom ganska komplicerade områden. Men tyvärr ser man här också ofta exempel på metaforer som inte fungerar.
Konsultföretaget Acando annonserar just nu efter nya konsulter. Annonsen har rubriken ”Till skadedjur räknar vi mal, möss och vissa idisslare”.
Heliga kor finns i alla företag och verksamheter… Vi på Acando ser det som vår livsuppgift att hitta och omvandla dessa idisslare till lönsamma guldkalvar.
Vidare talar annonsen om att företaget söker ”fler skadedjursbekämpare”.
Jag är inte närmare bekant med Acando, och har inget otalt med dem. Jag tar deras annons som ett exempel på när metaforer inte förtydligar, utan fördunklar.
Var försiktig med metaforer. Pröva dem på människor utanför ditt eget område.