Webbenkäter är enkla att genomföra. Men att något är enkelt betyder inte att man bör göra det utan tanke.
Idag sattes, tycker jag, den sista spiken i den kista som heter ”vi avbryter besökarens ärende med vår dumma och ogenomtänkta undersökning där vi eftersöker svar vi inte bryr oss om på frågor som ingen är intresserad av”.
Det började bra. Redaktionen för den officiella svenska krisinformationen twittrade att mobiloperatören 3 hade stora problem i samtliga sina mobiltjänster, på grund av ett strömavbrott. Det är kanske inte primärt en uppgift för offentlig sektor att informera om, men det är självklart något som drabbar många och som absolut kan påverka deras möjligheter att t.ex. slå larm. Bra hanterat. (Just detta kan vara anledningen till att meddelandet kom från det mer informellt hållna kontot ”redaktionen”?)
Krisinformationens tweet länkar till 3s egen driftinformation. Jag klickar på länken. Och ovanför sidan om driftinformation – med rubriken Viktig information! – visas ett popup-fönster. ”Besvara några snabba frågor, det tar bara ett par minuter”, är budskapet. Självklart klickar jag mig vidare i enkäten.
Naturligtvis förstår jag att undersökningen satts igång innan – och oberoende av – ett allvarligt fel i 3s kärnverksamhet och tjänsteutbud. Men det är just det som är min poäng: Störande popup-fönster med störande innehåll… stör. Bara. Punkt. Slut.
För vad är det 3 så gärna vill veta om mig och mitt besök på deras webbplats? Håll i hatten, för här blir det spännande:
- Vilket/vilka av nedan program (sic!) tror du att mobiloperatören 3 sponsrar?
11 alternativ. - I vilken grad associerar du mobiloperatören 3 med musik?
Inte alls är 1, i hög grad är 6. - Är du kund hos 3?
- Ålder?
- Kön?
Jag är hård i mitt omdöme, men jag tror att bakgrunden är att 3s marknadsavdelning kände att det ”var dags för en webbenkät”, kanske hade man en undersökning kvar på kontraktet med leverantören… Hur ska man annars motivera så urbota oengagerade frågor? När man nu avbryter besökarens verkliga ärende på webbplatsen (kanske bli kund?), oavsett om det är driftstörningar eller ej.
Man måste också fråga sig vad 3 (eller någon annan som genomför liknande undersökningar) förväntar sig att svaren ska ge. ”Under vecka 14 svarade 14 % av de besökare som råkade besöka vår webbplats just då och var tillräckligt uttråkade – eller av yrkesmässiga skäl var intresserade av vad vi totat ihop – för att vilja besvara vår enkät att de hade hög eller medelhög kännedom om den tennistävling vi tidigare varit huvudsponsor till.”
Vet du inte vad du ska göra med svaret, så fråga inte.
Anmärkning: Detta är inget unikt för företaget 3 eller webbplatsen tre.se. Problemet är generellt och just 3s webbplats har andra delar, som mycket väl kan tjäna som exempel på bra användarupplevelse.